Halaman

07 February 2011

LADANG GEMILANG: MENGAPA?

Perkampungan Ladang-


Oleh: Ruslan Abdul Rahman

Bahagian 1.

Usaha Pembangunan di Kampung Ladang yang membabitkan beberaba buah kampung sekitar yang sekian lama terpinggir dalam bandar Kuala Terengganu adalah usaha yang amat positif.

Kalau dibiarkan kuasa pasaran menentukan dan pembangunan hartanah dijalankan oleh swasta akan berterusan, mereka yang kebanyakan orang-orang Melayu yang menghuni di situ, termasuk secara menumpang tidak mungkin mampu untuk membeli hartanah atau unit-unit rumah dan kedai yang pasti tinggi harganya.


Cantik dan selesa: Pangsapuri Ladang Gemilang

Begitu juga keadaan perkampungan itu yang tidak terurus susun aturnya, sistem perparitannya dan rumah-rumah usang dan suasana yang mencacatkan pemandangan tentulah membawa suatu pola kehidupan yang tidak selesa dan menghasilkan pelbagai masalah sosial.


Kita tidak mahu aset-aset Melayu terlepas begitu sahaja dan orang-orang Melayu tinggal terpinggir, apatalah lagi kebanyakkannya merupakan golongan yang berpendapatan rendah.

Kerajaan Negeri Terengganu di bawah pimpinan Dato’ Seri Ahmad Said sanggup berbelanja berjuta-juta ringgit demi membela nasib masa depan orang-orang Melayu di Ladang dan sekitarnya.

Terdapat beberapa katogeri orang-orang Melayu yang berada di Kampung Ladang itu:

• Mereka memiliki rumah dan tanah
• Mereka hanya memiliki rumah tetapi menumpang di tanah orang
• Mereka hanya menumpang di rumah dan tanah milik orang, termasuk tanah milikan kerajaan.

Keluarga dari kumpulan kumpulan ini terus berkembang dan kadang-kadang terpaksa hidup berasak-asak dalam rumah membabitkan beberapa keluarga.

Oleh itu kerajaan mengambil daya usaha membangunkan Ladang dan sekitarnya dan membina pangsapuri untuk menempatkan mereka dengan lebih selesa, termasuk pembesaran atau pertambahan keluarga baru, diberikan tempat tinggal ini..

Langkah pertama ialah dengan membina pangsapuri ‘transit’ untuk menempatkan dulu mereka yang terbabit sebagaimana tiga kumpulan dan katogeri tadi.

Pangsapuri Ladang Gemilang 1 ini dilengkapi tiga bilik tidur dan dua bilik air- amat selesa sekali berbanding dengan kehidupan sebelumnya di perkampungan yang padat dan tidak bersistem.

Kesemua 192 orang telah mula menduduki pangsapuri transit itu pertengahan tahun lalu (2010) sebelum menjelang hari raya Aidilfitri, penyerahan kunci disempurnakan oleh Menteri Besar, Dato’ Seri Ahmad Said sendiri.

Ia dibangunkan di atas tanah milik Lembaga Tabung Amanah Warisan Terengganu.

Kemudahan surau juga diadakan untuk menampung 200 jemaah pada satu satu masa.

Perlu difahami untuk Pangsapuri Ladang Gemilang 1 ini adalah ‘transit’ dan mereka tinggal sementara secara menyewa terlebih dahulu di sini sebelum berpindah ke Pangsapuri Ladang Gemilang 2.

Sewa bulanan lebih kurang RM300 sahaja di kediaman yang begitu selesa ini merupakan suatu nikmat kalau hendak di bandingkan unit-unit rumah rumah seumpamanya di sekitar bandar ini antara RM700 hingga RM800 sebulan.

Kadar sewaan ini hanya dibuka kepada mereka yang terlibat dalam perpindahan itu sahaja.

Bagi rumah yang akan dijual kelak (Gemilang 2) kerajaan memberikan subsidi 50 peratus bagi rumah kos rendah, manakala bagi Pangsapuri Ladang Gemilang bagi rumah mampu milik berharga RM150,000, dijual dengan harga RM75,000.

“Sekarang ini kita jadikan transit dahulu untuk beberapa tahun bagi memudahkan mereka berpindah dan memudahkan kerja-kerja pembangunan kampung mereka dijalankan,” tegas Menteri Besar sewaktudi majlis penyerahan kunci.

Mereka yang termasuk dalam senarai penerima bantuan sewa rumah yang dikeluarkan oleh Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan mereka hanya perlu bayar RM126 sahaja setiap bulan

Difahamkan berdasarkan prosedur biasa, bagi tiga tahun pertama mereka bayar sewa dan selepas itu jika tiada aduan, bantahan serta tiada penyelewengan, kerajaan menetapkan tiga tahun pertama sebagai bayaran permulaan kepada sewa beli rumah itu sebagaimana yang sudah dijelaskan.





TEGANUKITA