Halaman

25 October 2011

Terengganu beri diskaun 50 peratus tiket pertandingan akhir Piala Malaysia

Oleh: Kamarudin Mat Akib

Kerajaan Terengganu bersetuju memberi subsidi 50 peratus daripada harga tiket RM50 yang ditetapkan oleh Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) bagi pertandingan akhir Piala Malaysia antara Terengganu dan Negeri Sembilan di Stadium Shah Alam, 29 Oktober ini (Sabtu).

Langkah itu bertujuan meringankan beban yang terpaksa ditanggung peminat skuad “Penyu” yang terpaksa mengeluarkan belanja lebih untuk pengangkutan dan penginapan serta makan minum bagi memberi sokongan kepada pasukan mereka pada pertandingan piala berprestij itu.

Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said, mengeluarkan arahan kepada Presiden Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu (PBSNT), Dato’ Haji Che Mat Jusoh supaya menempah 30,000 tiket bagi menyaksikan pertandingan itu untuk dijual kepada penyokong Terengganu.

“PBSNT diminta supaya mengagihkan 500 keping tiket kepada setiap kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) dan dijual kepada penyokong pasukan Terengganu,” kata Setiausaha Akhbar Menteri Besar Terengganu, Encik Rosli Zakaria, melalui SMS kepada Teganukita, hari ini.

Sebelum ini FAM mengumumkan harga tiket bagi pertandingan akhir antara Terengganu dan Negeri Sembilan ditetapkan pada harga RM50 bagi semua tempat duduk manakala tiket untuk kanak-kanak berusia 12 tahun ke bawah RM5 seorang.

Kenaikan harga tiket yang dianggap tinggi itu menimbulkan rungutan kepada orang ramai, khususnya peminat kedua-dua pasukan yang akan beraksi pada pertandingan akhir itu.

“Bayaran subsidi akan disalurkan terus kepada PBSNT,” kata Rosli yang turut meminta peminat bolasepak di negeri ini supaya menghubungi terus PBSNT bagi mendapatkan keterangan lanjut.