Halaman

26 October 2011

Hari Keluarga Pusat Pemulihan Dalam Komuniti (PDK) Besut meriah

Oleh: Mohammad Ishak


Sebahagian kanak-kanak PDK menunggu giliran menyertai acara sukaneka


Hari Keluarga Pusat Pemulihan Dalam Komuniti (PDK) Daerah Besut yang berlangsung di Kem Seri Keluang, Besut , disertai kanak-kanak Orang Kurang Upaya (OKU) mendapat sambutan meriah dikalangan kanak-kanak dan ibu bapa.

Program sehari membabitkan pelatih dari lima PDK iaitu PDK Jertih, Felda Tenang, Kampung Raja, Jabi dan Kampung Baru selaku tuan rumah bertujuan memberi ruang kepada kanak-kanan OKU berkomunikasi dengan masyarakat.

Ahli Parlimen Besut, Datuk Seri Dr Abdullah Md Zin yang juga Penasihat Agama Perdana Menteri,melakukan upacara perasmian penutup dan penyampaian hadiah kepada peserta yang berjaya.

Sepanjang program berlangsung kanak-kanak pelatih, guru dan pembantu guru PDK, ahli keluarga dan jawatankuasa PDK berkenaan turut menyertai pelbagai acara sukan yang dipertandingkan sempena Hari Keluarga terbabit.

Antara acara yang dipertandingkan termasuklah mencucuk jarum lelaki dan wanita, mengayam ketupat,isi air dalam botol, talian kasih, tiup belon, berlari berpasangan dalam kain pelikat dan membawa bola ping pon dalam sudu.

Abdullah berkata, beliau bangga penganjur mngadakan program seumpama itu kerana memberi peluang kepada kanak-kanak OKU menyertai aktibviti riadah bukan sahahaja bersama rakan sebaya malah disertai ahli keluarga masing-masing.

Beliau berharap, ibu bapa yang mempunyai anak bermasalah suyapa menghantar ke pusat pemulihan termasuk kelas PDK kerana kerajaan menyediakan banyak bantuan dan kemudahan pendidikan kepada golongan terbabit jika menyertai PDK.