Halaman

16 June 2013

Terengganu hantar 20 perwakilan ke persidangan PPKM Kebangsaan


Perwakilan Terengganu bergambar kenangan ketika persidangan di Kangar,Perlis

Oleh: Mohammad Ishak 

Persatuan Pesara Kerajaan Malaysia (PPKM) Negeri Terengganu menghantar 20 perwakilan ke Persidangan Perwakilan Tahunan PPKM Kebangsaan yang berlangsung di Kangar,Perlis yang berakhir semalam.

Yang Dipertuanya,, Dato’ Syed Abu Bakar Abdullah berkata, persidangan tiga hari yang berlangsung di Hotel Seri Malaysia,Kangar itu memberi peluang perwakilan Terengganu membangkitkan pelbagai isu berhubung pesara kerajaan negeri ini.

Katanya, persidangan itu amat penting kerana ia satu-satunya saluran rasmi untuk mengetengahkan pelbagai masalah kepada persatuan peringkat kebangsaan yang akan dikemukakan kepada kerajaan.

Menurutnya, ketika ini Terengganu hanya mempunyai tiga cawangan masing-masing di Kuala Terengganu,Dungun dan Besut dengan keahlian lebih 1,200 ahli yang mewakili pelbagai jabatan dan agensi kerajaan negeri dan pusat.

Persidangan Ke 26 itu mencatat sejarah apabila Raja Perlis,Tuanku Syed Sirajuddin Ibni Almarhun Tuanku Sued Putera Jamalullail bersama Raja Perempuan Perlis mencemar duli menyumpurnakan majlis perasmian.

Manakala Menteri Besar Perlis yang baru, Yang Amat Berhormat Tuan Azlan Man merasmikan upacara penutup dan melancarkan kad keahlian persara versi baru.

Syed Abu Bakar berkata, pihaknya sedang berusaha untuk menubuhkan cawangan baru di Kemaman,Hulu Terengganu,Marang dan Setiu yang masih belum mempunyai persatuan.