Halaman

18 June 2013

Sidang DUN: Wujud perpaduan, elak perpecahan

Oleh: Suriati Ali 

 Masyarakat di negara ini khususnya di Terengganu sewajarnya mengamalkan perpaduan yang ada seperti yang menghebahkan melalui pelbagai saluran bagi mewujudan semangat tolenrasi dan hidup bermaufakat.

Dalam sesi perbahasan Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN), YB Iskandar Jaafar (Jabi-BN) berkata, cukup senang mengamalkan perpaduan itu, ia tidak perlu mengeluarkan wang ringgit ataupun tenaga, sebaliknya hanya perlu patuh kepada perlembagaan dan undang-undang.

“Jika ada sesuatu masalah atau perasaan tidak puas hati kepada mana-mana pihak dan pemimpin, kita perlu bersemuka secara baik atau melalui saluran yang betul, bukannya bertindak mengadakan demontrasi jalanan.

 
“Pendekatan itu mampu memecah-belahkan perpaduan yang ada, bak umpama, jika rumah kita didatangi ular, kita boleh panggil Jabatan Pertahanan Awam, dan jika kaki anak kita tersangkut pada tangga bergerak, boleh panggil Jabatan Bomba dan Penyelamat Terengganu, itu saluran yang betul,” katanya

 Katanya, perkara-perkara yang disebutkan tadi memerlukan kepada sifat rendah hati, berfikiran terbuka dan lapang dada dimana memerlukan masa panjang untuk berubah dan bukannya dalam tempoh sehari dua.

“Bagaimanapun , sifat ini wajar diterapkan dalam diri supaya semangat perpaduan dapat dipupuk secara beransur-ansur dan dibina secara baik-baiknya,” katanya,

"Umum mengetahui Terengganu kini memiliki modal insan yang berkualiti hasil daripada sikap cakna kepimpinan Barisan Nasional yang mementingkan bidang pendidijkan.

 “Kejayaan pelajar dalam semua peperiksaan umum telah membuka mata banyak pihak di serata negeri, mereka datang untuk mengetahui kaedah yang digunakan Terengganu.

“Sudah sampai masanya untuk kita memikirkan bagaimana cara terbaik bagi mendidik pelajar supaya terus cemerlang di masa hadapan dan bukannya memilih salah sehingga tercicir untuk menyambung pelajaran ke peringkat lebih tinggi.

 “Perkara keciciran mungkin berlaku disebabkan kurangnya pemantau berbanding mereka diawal bangku sekolah rendah dan rendah,” katanya. .