Halaman

25 January 2012

Satu mukim-satu mini pengeluaran agro makanan

Oleh: Aida Abd Rahman

Setiap mukim di negeri ini bakal dibangunkan kawasan mini pengeluaran agro-makanan untuk sayur-sayuran dan tanaman ladang tidak lama lagi.

Usaha itu antara lain bertujuan meningkatkan pengeluaran makanan seperti yang termaktub dalam dasar makanan negara serta mendidik usahawasan-usahawan kecil supaya bertambah maju dan berjaya.

"Kita harap satu mukim satu kawasan pengeluaran agro-makanan ini akan dapat dilaksanakan dengan segera," kata Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Industri Asas Tani negeri, Yb Asha'ari Idris.

Beliau berkata penghulu-penghulu mukim telah diarahkan untuk mengenalpasti kawasan-kawasan yang sesuai untuk projek itu di mukim masing-masing.

YB Asha'ari berkata untuk mewujudkan mini pengeluaran agro-makanan ini memerlukan kawasan seluas antara empat hingga 30 hektar di setiap mukim yang bakal diusahakan sendiri oleh petani.

Beliau berkata mini pengeluaran agro-makanan ini akan menjadi satu tempat pengeluaran hasil pertanian secara kekal untuk kegunaan petani-petani.

Katanya agensi-agensi kerajaan seperti Jabatan Pertanian, Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) dan lain-lain akan dapat memberi tumpuan kepada infrastruktur dan sebagainya selain khidmat nasihat berterusan.

YB Asha'ari berkata projek itu akan diwujudkan berhampiran kampung bagi memudahkan petani membawa hasil tanaman mereka ke situ.