Halaman

24 July 2012

JKM sedia bantuan geran berdikari

Oleh; Esah Abdullah

Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) negeri sedang berusaha mengenalpasti individu penerima bantuan bulanan jabatan itu yang produktif untuk menerima bantuan Geran Pelancaran bagi menjalankan perniagaan kecil-kecilan.



Timbalan Pengarah 1, Hajah Che Mah Darus berkata, mereka yang masih produktif boleh membuat permohonan secara berkelompok atau individu bagi membuka perniagaan atau menceburkan diri dalam bidang pertanian secara komersial.

“Bantuan yang disediakan ini diberi sehingga RM2,700 bagi setiap permohonan dan mereka boleh membuat permohonan kedua bagi bantuan tambahan membesarkan perniagaan,” katanya ketika ditemui di pejabatnya di Wisma Negeri hari ini (24 Julai).

Menurutnya, tahun lalu seramai 175 penerima bantuan membabitkan RM265,000 di mana 117 daripadanya menjalankan perniagaan, jahitan (34), ternakan (11) iklan (8) dan masing-masing empat menceburi bidang pertanian dan perabot manakala satu tukang besi.

Beliau juga memuji sikap enam peserta berkelompok dari Hulu Terengganu yang berjaya mengusahakan tanaman labu manis.

“Kita ingin melihat mereka berdikari dan mampu mencari pendapatan yang lebih baik serta tidak terus bergantung kepada bantuan bulanan JKM semata-mata,” katanya.

Katanya, pihaknya juga bersedia memberi khidmat latihan dan bimbingan kepada mereka yang tidak ada pengalaman dalam bidang yang ingin diceburi.