Halaman

23 July 2012

LAJSM tawar hadiah keseluruhan RM250,000

Oleh: Suriati Ali

Terengganu mahu mengembalikan semula kegemilangan Larian Antarabangsa Jambatan Sultan Mahmud (LAJSM) yang telah terhenti lebih 14 tahun lalu.

Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan negeri, Rozi Mamat berkata, pihaknya telah bersetuju untuk menganjurkan semula acara tersebut pada 29 September ini yang dijangka disertai lebih 10,000 peserta dari dalam dan luar negara.

Katanya, larian sejauh 21 kilometer itu menawarkan hadiah lumayan berupa wang tunai keseluruhan sebanyak RM250,000 dengan pemenang tempat pertama meraih RM30,000.

Katanya, larian terbahagi kepada beberapa kategori iaitu kanak-kanak, pelajar sekolah, pelajar Institut Pengajian Tinggi dan terbuka antarabangsa.

"Buat masa ini, kita telah menawarkan penyertaan ke beberapa negara dan ada kalangan negara itu seperti Thailand, Singapura serta di benua Afrika sudah mengesahkan untuk turut serta.

"Kita masih buka kepada yang ingin turut serta dan mereka boleh mendapatkan borang penyertaan menerusi media massa dan internet yang akan kita hebahkan dalam waktu terdekat," katanya.

YB Rozi memberitahu, Larian Antarabangsa Jambatan Sultan Mahmud itu diwujudkan semula bukan hanya bertujuan mencungkil bakat baru dalam acara tersebut malah dapat membantu menjana industri pelancongan Terengganu.

"Larian ini sudah dikenali di serata dunia suatu ketika dulu, namun terhenti lebih 14 tahun. Jadi, kita nak wujudkan semula larian ini dalam usaha membantu mempromosi pelancongan Terengganu di peringkat antarabangsa," ujarnya.

Larian itu dianjurkan dengan kerjasama Majlis Sukan Negeri Terengganu dan Persatuan Olahraga Negeri Terengganu.