Halaman

07 May 2013

PMINT komited lahir usahawan bumiputera

Oleh; Esah Abdullah

Perbadanan Memajukan Iktisad Negeri Terengganu (PMINT) komited dalam melahir dan membangunkan usahawan bumiputera yang berdaya maju dan dan berdaya saing

Pengurus Bahagian Pembangunan Industri & Usahawan PMINT, Puan Norzihan Abd Karim berkata, pendekatan yang diambil itu selaras dengan Dasar Pembangunan Masyarakat Perdagangan dan Perindustrian Bumiputera (MPPB).

“Melalui program ini dapat memberi kefahaman, maklumat terperinci pelaksanaan Program Usahawan Muda (PUM) dan maklumbalas serta matlamat kerajaan berkaitan dasar PUM.

“Ia juga bagi melahirkan komitmen di kalangan Ahli Lembaga Pengarah (ALP) terhadap tanggungjawab syarikat yang ditakbir. Pada masa yang sama juga memantapkan komitmen di kalangan ALP dalam melaksanakan peranan,” katanya.

Beliau berkata demikian di Majlis Penutup Kursus Pengurusan Syarikat Program Usahawan Muda 2013 di Prinzpark Terengganu baru-baru ini,

Menurut Puan Norzihan, lahirnya masyarakat usahawan yang berkualiti adalah melalui bimbingan, latihan pembudayaan, usahawan, penyelaras maklumat dan juga bantuan pasaran.

 Katanya, program selama dua hari itu memberikan pendedahan kepada pelajar tentang memperkasakan usahawan, proses pembentukan syarikat PUM, mengetahui apa itu syarikat sendirian berhad, tugas dan tanggungjawab pengurus-pengurus dan juga strategi pemasaran.

Selain itu katanya, melalui program tersebut juga diharapkan dapat memupuk dan membentuk budaya keusahawanan di kalangan pelajar sekolah, menjadikan PUM sebagai aktiviti ko-kurikulum yang berjaya kepada pelajar, meningkatkan kemahiran dan pengetahuan untuk melaksanakan perniagaan berkesan.

“Perancangan pada masa hadapan, diharapkan golongan belia tidak terlalu bergantung kepada untuk bekerja dengan kerajaan, sebaliknya manfaatkan pengalaman dan kemahiran dengan menceburi bidang keusahawanan,” katanya.