Halaman

09 October 2011

Majlis pelepasan tuntung diadakan buat pertama kalinya di Kemaman

Oleh FAUZI MOHD

SEBANYAK 84 ekor anak tuntung yang berumur tiga bulan akan dilepaskan ke dalam Sungai Kemaman pada hari Jumaat, 7hb Oktober 2011.

Kesemua anak tuntung yang bakal dilepaskan telahpun dimasukkan mikrocip yang berfungsi sebagai tanda pengenalan, ditimbang dan diukur.

Pada bulan Februari 2011, Persatuan Pemuliharaan Tuntung, Kura-Kura dan Penyu telah memulakan satu program pemuliharaan tuntung sungai di Sungai Kemaman, dengan kerjasama masyarakat tempatan dan Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara buat kali pertamanya.

Antara masyarakat tempatan yang terlibat dalam program pemuliharaan tersebut adalah JKKK Kg. Pasir Gajah.

Pada musim persarangan dari bulan Januari ke bulan Mac tahun ini, sebanyak 420 butir telur telah dieramkan di Kg. Pasir Gajah, dan sebanyak 198 ekor anak tuntung telah berjaya ditetaskan.

Kadar penetasan adalah direkodkan sebanyak 47 peratus.

Daripada 198 anak tuntung yang telah menetas, lebih daripada separuh telah dilepaskan ke dalam Sungai Kemaman serta-merta pada 21hb Mei 2011.

Anak-anak tuntung yang selebihnya telah dipelihara oleh penduduk setempat Kg. Pasir Gajah dan sekarang telah tiba masanya untuk anak-anak tuntung sungai tersebut dilepaskan ke dalam Sungai Kemaman.

Chen Pelf Nyok, selaku Pengurus Projek Pemuliharaan Tuntung berkata bahawa beliau amat bangga dan berterima kasih kepada Pengerusi dan ahli-ahli JKKK Kg. Pasir Gajah, kerana bersetuju menjalankan projek pemuliharaan tuntung sungai ini.

Beliau juga berharap agar projek tersebut akan dilanjutkan pada tahun-tahun akan datang.

Untuk maklumat lanjut mengenai Majlis Pelepasan Tuntung di Kg. Pasir Gajah, Kemaman, sila hubungi Chen Pelf Nyok di talian 012 – 696 8238.