Halaman

24 November 2011

Peyatim anjur kursus pelapis imam

Oleh; Esah Abdullah

Pertubuhan Kebajikan Anak Yatim Malaysia (Peyatim) mengambil inisiatif menganjurkan kursus pelapis Imam & Bilal, Warden & Penyelia Asrama, Pengurusan Dewan Makan & Penyediaan Makanan Asrama Gabungan Peyatim bertempat di Asrama Pertubuhan Kebajikan Anak Yatim Terengganu (Perkaya) Pulau Kerengga, Marang.

Seramai 169 peserta yang mewakili pelbagai pertubuhan anak yatim di bawah gabungan Peryatim di seluruh negara menyertai kursus tersebut yang bermula 20 November lalu dan berakhir semalam.

Presiden Peyatim, Dato’ Dr Tengku Mahmud Mansor berkata, program ini dijalankan mengambil sempena cuti sekolah dan peserta terlibat terdiri dari pelajar dan kakitangan asrama Peyatim.

Beberapa penceramah undangan dijemput termasuklah mantan Pesuruhjaya Hal Ehwal Agama Terengganu, Dato’ Shaikh Harun Ismail mengendalikan kuliah subuh serta mengupas konsep solat berjemaah, bacaan surah, azan, iqamah,doa dan wirid.

Peserta kursus turut dibawa ketempat bersejarah di negeri seperti Muzium Negeri di Bukit Losong, Taman Tamadun Islam (TTI) Pulau Wan Man dan Pasar Besar Kedai Payang.

Sehubungan itu, Peyatim juga menyasarkan 600 pelajar tingkatan empat mengikuti kursus meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris, sains dan matematik di luar waktu sekolah,” katanya.