Halaman

07 January 2012

Capaian penggunaan internet di Terengganu berkembang pesat

Oleh: Mohammad Ishak


Penolong Pengarah UKOM Kamaruddin Mat Akib menyampaikan cenderamata kepada Badrol ketika melawat gerai UKOM


Kecenderungan penduduk Terengganu terhadap penggunaan internet melepasi sasaran apabila lebih 50 peratus daripada jumlah pengguna melangani kemudahan teknologi berkenaan menjadikan negeri ini bergerak pantas dalam bidang komunikasi.


Gerai UKOM dikunjungi maskot Upin dan Ipin.

Pengurus Besar Telekom Malaysia,Badrul Hisham Bahari berkata perkembangan itu menujukkan tahap kemajuan penggunaan internet di negeri ini amat membanggakan hasil kesedaran dan kencenderungan penduduk.

Katanya, Telekom Malaysia sentiasa memberi perhatian terhadap keperluan komunikasi terutama internet yang disalurkan melalui pelbagai pakej termasuk Pusat Internet Desa (PID), Pusat Jalur Lebar (PJK) dan TMWife yang disediakan oleh syarikat berkenaan.

Menurutnya, kemudahan TMWife yang disediakan oleh Telekom kini meliputi kawasan bandar dan luar bandar bagi memberi kemudahan kepada orang ramai menggunakan rangkaian internet di mana sahaja mereka berada.

“Sehingga ini terdapat 800 perkhidmatan TMWifi yang disediakan di lokasi strategik seluruh Terengganu bagi menggalakkan rakyat menggunakan kemudahan berkenaan,” katanya pada sidang media selepas melawat gerai pameran di Karnival Jalur Lebar 1Malaysia di Dataran Jertih Souq di sini hari ini.

Sebanyak 15 organisasi berkaitan komunikasi termasuk Unit Komunikasi Negeri Terengganu (UKOM) menyertai pameran dua hari yang akan berakhir jam 6 petang ini. Hadir sama ialah Yang Dipertua Majlis Daerah Besut (MDB) Ibrahim Mohamad.

Karnival anjuran Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan serta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) mendapat sambutan daripada penduduk daerah Besut.

UKOM yang turut menyediakan bahan penerbitan berkaitan negeri ini turut diserbu orang ramai untuk mendapatkan bahan bercetak dari gerai UKOM yang mula beroperasi sejak awal pagi ini.