Halaman

04 January 2012

Guru Kafa wujud keseimbangan dunia dan akhirat

Oleh; Esah Abdullah

Guru-guru Kelas Agama dan Fardu Ain (Kafa) diminta memberi tumpuan terhadap membentuk sahsiah pelajar di sekolah rendah khususnya dalam ilmu agama untuk melahirkan generasi seimbang dunia dan akhirat.

“Masa depan mereka terletak di atas kebijaksanaan guru Kafa membekal ilmu agama di samping ibu bapa mereka di rumah,” kata Ahli Dewan Undangan Negeri (DN) Telemong, YB Haji Rozi Mamat di majlis Penyampaian Sijil Perlantikan Guru Kafa DUN Telemong di Dewan Utama, UMNO Bahagian Hulu Terengganu semalam.

Katanya, menjadi tanggung jawab bersama untuk membentuk survival bangsa dan agama terus kekal dan harmoni tanpa diganggugugat anasir yang cuba membuat kacau.

Beliau yang juga Pengerusi jawatankuasa Belia dan Sukan negeri itu menambah, apa yang diperjuangkan hari ini semata-mata untuk memastikan generasi akan datang dapat menikmati kehidupan yang aman damai.

Katanya, kerajaan memberi penekanan terhadap pendidikan agama kalangan pelajar di sekolah kerana yakin melaluinya mampu mengelak gejala sosial kalangan remaja.

Sementara itu seramai 105 guru Kafa dalam DUN Telemong mewakil 22 buah sekolah dilantik semula ke jawatan masing-masing untuk terus menjadi pembimbing kepada masyarakat tempatan.

“Saya yakin tugas guru Kafa ini penting kepada perkembangan minda anak-anak membekalkan ilmu agama lebih mendalam sebagai benteng diri menempuh kehidupan hari-hari mendatang,” katanya.