Halaman

04 January 2012

Tindakan tegas kepada penjawat awam terlibat demonstrasi 901-MB

Oleh: Aida Abd Rahman

Penjawat awam di negeri ini bakal berdepan dengan tindakan disiplin jika didapati terlibat dalam perhimpunan haram yang bakal diadakan penyokong Dato’ Seri Anwar Ibrahim di hadapan bangunan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Isnin ini.

Menteri Besar , Dato’ Seri Haji Ahmad Said, berkata kerajaan negeri berharap tiada penjawat awam serta rakyat Terengganu menyertai demonstrasi yang dianjurkan pihak pembangkang itu nanti kerana mereka boleh dikenakan tindakan tegas sekiranya didapati terlibat.

“Saya berharap tiada kakitangan kerajaan dan rakyat Terengganu secara keseluruhannya terlibat dengan demontrasi haram di depan mahkamah (Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur) pada 9 Januari nanti kerana tiada faedahnya meninggalkan kerja untuk melakukan perkara itu,” katanya selepas mempengerusikan Mesyuarat Mingguan Exco, di Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu, hari ini.

Dalam pada itu, sehingga kini, pihaknya tidak mendapat sebarang laporan mengenai pembabitan rakyat Terengganu untuk menyertai demonstrasi berkenaan, bagaimanapun tidak menolak kemungkinan kegiatan tidak bermoral itu dilakukan secara perseorangan dan sulit.

Menteri Besar berkata, pihaknya berharap pihak polis dan Kementerian Dalam Negeri mengambil tindakan tegas terhadap mereka yang terlibat bagi memastikan perkara itu tidak berulang pada masa depan.

“Tidak pernah berlaku dalam sejarah negara kita kejadian sebegini. Hakim membuat keputusan kes bunuh atau kes apa sekalipun tiada demontrasi. Bagaimanapun, mereka (pembangkang) seolah-olah mahu mempengaruhi mahkamah atau menakutkan hakim yang membuat keputusan dan perkara ini tidak boleh dibiarkan,” katanya.

Beliau berkata, kerajaan tidak boleh membiarkan budaya itu dilakukan pembangkang kerana semua pihak termasuk pemimpin kerajaan sekalipun mereka juga boleh melakukan perkara yang sama dengan membawa ribuan penyokong masing-masing jika tidak bersetuju dengan keputusan penghakiman yang dilaksanakan di mahkamah.

Katanya, tindakan berdemontrasi itu bukan satu cara yang betul dan semua pihak sepatutnya menyerahkan kepada mahkamah untuk membuat keputusan demi keadilan kerana mereka sudah mendapat peluang melantik peguam yang hebat untuk mengemukakan bukti dan mempertahankan diri sepanjang perbicaraan.

Dalam perkembangan yang sama, sebanyak sembilan laporan polis sebagai membantah keras cadangan menganjurkan perhimpunan haram itu yang dibuat di seluruh Terengganu sehingga semalam.