Halaman

17 September 2012

Filem hina Rasulullah perbuatan biadab



Oleh: Mohammad Ishak 

Pembikinan filem kontroversi “Innocence of Muslims” yang membangkitkan kematahan umat Islam seluruh dunia disifatkan satu usaha untuk melaga-lagakan pengunut agama di dunia.

Penasihat Agama Perdana Menteri,Datuk Seri Dr Abdullah Md Zin berkata, perbuatan itu satu gerakan terakhir pihak barat untuk melemahkan umat Islam yang dilihat cuba mengambil kesempatan daripada keadaan tidak stabil di negara Islam.

Katanya, dunia barat kini sedang melihat perkembangan umat Islam tetapi mereka lupa kebangktkan semangat umat Islam seluruh dunia boleh mengancam keselamatan dan kestabilan dunia barat.

Dr Abdullah yang juga Ahli Parlimen Besut berkata,filem berkenaan sepatutnya tidak diterbitkan kerana masyarakat Islam tidak pernah menghina agama lain termasuk Kristian.

“Apa perasaan penganut agama lain jika agama yang dianuti mereka juga dihina dan diperlekehkan oleh pihak lain,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada media selepas menutup Pertandingan Membakar Lemang sempena sambutan Hari Malaysia anjuran Persatuan Kelab-Kelab Belia Malaysia (MAYC) Daerah Besut di perkarangan R&R Seberang Jertih, semalam.

Menurutnya, kerajaan Malaysia sudah pasti skan mengambil tindakan yang sesuai untuk menyekat pengedaran filem berkenaan melalui apa cara sekali pun.

Katanya, terserahkah kepada Kementerian Dalam Negeri (KDN) untuk bertindak memantau penerbitan dan pengedaran filem yang didakwa menghina Nabi Muhammad SAW.