Halaman

19 September 2012

Terengganu komited bantu pelajar

Oleh: Suriati Ali

Kerajaan negeri komited dan tidak jemu merencanakan masa depan pelajar di Terengganu supaya kehidupan mereka dan keluarga lebih terjamin.


Para pelajar Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) berebut untuk bersalaman dengan pemimpin idola mereka, Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said.

Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said, berkata pelbagai bantuan kewangan dan biasiswa melalui Yayasan Islam Terengganu (YIT) turut disalurkan kepada pelajar supaya tidak dibebani masalah kewangan ketika menuntut ilmu.

“Pelajar Terengganu tidak perlu bimbang, jika hendak sambung belajar ke mana-mana Institut Pengajian Tinggi (IPT) Awam atau Swasta, kerajaan sedia membantu.

“Kita tidak mahu pelajar susah sebaliknya ingin melihat mereka menerpa kejayaan cemerlang supaya kehidupan dan masa depan cerah dan tidak dibelenggu kemiskinan.

“Semua pihak akui, hanya pelajaran saja boleh mengubah kehidupan sesorang itu, daripada hidup miskin kepada sederhana dan lebih selesa,” katanya ketika berucapa pada Majlis Ramah Mesra Menteri Besar Bersama Anak-anak Terengganu diUniversiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA), Kuala Terengganu semalam.

Lebih 1,000 pelajar hadir bagi mendengar amanat daripada pemimpin utama Terengganu itu yang menyentuh perkara perkara termasuk pembangunan dan infrastruktur yang disalurkan kerajaan dan pebagai isu semasa.



Pada majlis sama, Dato’ Seri Haji Ahmad turut mengagihkan Kad Diskaun Siswa 1 Malaysia di mana kad itu memberi faedah potongan lima hingga 60 peratus terhadap setiap pembelian di rangkaian perniagaan terpilih seluruh negara.

Katanya, kerajaan negeri tidak mahu lagi mendengar ada rakyat Terengganu miskin pada masa akan datang, kerana pelbagai bantuan sudah disalurkan, hanya kebijaksanaan diri seseorang itu mencari peluang.

“Jika malas serta tiada keinginan untuk mengubah kehidupan, mereka akan sentiasa dihimpit masalah kemiskinan.