Halaman

23 May 2013

AIM komited bantu sahabat jadi usahawan

Oleh: Noraini Jusoh

Setelah 25 tahun beroperasi Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM), secara kumulatifnya telah mengeluarkan pinjaman hampir RM9 bilion.

Pengarah Urusan AIM, Datuk Hajah Zabidah Ismail berkata, berbekalkan modal RM1 bilion AIM telah berjaya membuat pusingan modal sebanyak sembilan kali.

"Sebagai menyokong usaha kerajaan dalam meningkatkan taraf ekonomi dan sosial masyarakat, kita menyasarkan dapat melahirkan 30 peratus usahawan mikro berjaya dari kalangan sahabat AIM menjelang 2015.

"Bagi mencapai sasaran berkenaan, tahun ini sebanyak RM2 bilion diperuntukkan bagi membiayai pinjaman kepada sahabat AIM dan setakat ini hampir RM400 juta dari jumlah itu telah dikeluarkan sebagai bantuan modal kepada mereka,” ujarnya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas merasmikan Seminar Keusahawanan dan Kepenggunaan Halal Negeri Terengganu 2013, di Quinara Al-Safir Resort, Terengganu, semalam.

Katanya, hasrat AIM adalah untuk membimbing sahabat yang kebiasaannya terdiri daripada fakir miskin dan miskin tegar menjadi usahawan.

"Dari kajian impak yang dilakukan, kita dapati mereka yang meminjam tiga atau empat kali baru boleh keluar dari garis kemiskinan.

"Kita akui, untuk mencapai tahap usahawan memakan masa kerana kebiasaannya lebih daripada 10 tahun di mana usahawan yang dimaksudkan ialah mereka yang mendapat pendapatan RM3500 sebulan secara konsisten.,” ujarnya.

Katanya, untuk yang pertama kali meminjam kita keluarkan maksimum RM3000 dan setakat ini maksimum yang boleh kita beri ialah RM50,000.

"Ia mengikut kemampuan mereka membayar balik, projek yang dilaksanakan atau mengikut daya tahan projek,” jelasnya.

Mengulas mengenai pembayaran balik katanya, berdasarkan rekod kadar bayar balik tidak ada masalah kerana 99.4 peratus pembiayaan dilunaskan peminjam.

"Daripada 123 cawangan yang ada di seluruh Malaysia, lebih 80 cawangan menunjukkan kadar bayar balik 100 peratus dan risiko mereka yang tidak mampu untuk bayar balik pinjaman itu amat rendah.

"Kini, sahabat AIM yang 90 peratusnya wanita dari seluruh Malaysia mencecah 340 ribu dan 28 ribu daripadanya dari negeri ini di mana lebih 60 peratus terlibat dengan peruncitan, ternakan, perikanan serta perladangan.