Halaman

23 May 2013

LMNT rangka program sempena cuti sekolah

Oleh: Suriati Ali

Lembaga Muzium Negeri Terengganu (LMNT) telah merangka beberapa program untuk menarik minat orang ramai mengunjungi muzium itu sepanjang musim cuti sekolah, antara 26 Mei dan 6 Jun ini.

 Penolong Kurator-Perhubungan dan Pemasaran LMNT Mohd Saberi Muda berkata salah satu daripada program itu ialah rampai budaya iaitu satu aktiviti khusus untuk menghidupkan suasana di muzium.

 Katanya rampai budaya merupakan satu rangkuman aktiviti demontrasi, permainan, kuiz, persembahan kebudayaan yang diadakan serentak bertempat di perkarangan muzium.

“Aktiviti-aktiviti yang dijalankan bertujuan sebagai penyaluran maklumat dan pengetahuan berhubung dengan aspek sejarah dan budaya tempatan.

 "Program ini bertujuan menjadikan muzium Terengganu satu destinasi 'wajib dikunjungi' pada musim cuti persekolahan," katanya.

 Mohd Saberi berkata antara aktiviti teras kepada rampai budaya ini adalah persembahan kebudayaan, demostrasi awetan manuskrip, awetan mamalia dan permainan tradisional.

 Katanya program rampai budaya edisi kedua ini dijangka akan berjaya menarik lebih ramai pengunjung bebanding edisi pertama yang telah dijalankan pada cuti awal penggal pada Mac lalu.

 Mohd Saberi berkata pada edisi pertama rampai budaya telah berjaya menarik hampir 4,000 pengunjung dan untuk program kali ini, pengunjung dijangka meningkat 100 peratus. 

Beliau berharap kepada para ibu-bapa dan pelajar-pelajar sekolah tidak melepaskan peluang untuk menyaksikan rampai budaya ini.