Halaman

31 January 2011

NASI DAGANG HIDANGAN TAHUN BARU CINA…




Oleh: Ruslan Abdul Rahman
Sambutan Tahun baru Cina Khamis ini ; berbagai persiapan telah dibuat termasuklah masayarakat Cina di Kampung China, di tengah bandar Kuala Terengganu.
Penulis dan rakan-rakan sekerja dari Unit Komunikasi Negeri membuat tinjauan persiapan sambutan di sektiar kampung China Terengganu yang bersejarah itu, mendapati suasana persiapan sambutan Tahun Arnab itu sungguh meriah sekali.
Exco Kerajaan Negeri, YB Toh Chin Yaw yang kebetulan ada di sekitar kampung berkenaan petang semalam (30 Januari) memberitahu bemula hari semalam, setiap malam sehingga hari raya Khamis ini diadakan program Ambang Sambutan Tahun Baru Cina dengan pelbagai persembahan kebudayaan seperti tarian singa, tukar topeng dan sebagainya..

TEGANUKITA

Beliau juga memberitahu pada hari Selasa kira-kira jam 9.00 malam, Menteri Besar Dato’ Seri Ahmad Said akan meluangkan masa melawat perkampungan berkenaan dan bertemu penduduk dan singgah di beberapa buah rumah.
Pada Khamis ini, 3 Februari pihaknya mengadakan rumah terbuka Tahun Baru Cina untuk semua kaum di Dewan Tunku Abdul Rahman dan menjemput semua datang berkunjung.
Katanya, tahun ini diadakan juga pertandingan menhiasi rumah dengan penyertaan seramai 44 buah rumah, bertambah dari tahun lepas hanya 33 penyertaan.
Yang uniknya ialah kata beliau pada pertandingan kali ini terdapat enam penyertaan dari kaum lain, iaitu dua India dan empat orang Melayu.
Sementara itu, seorang pemuda, Chua Goh Tong memberitahu, pada malam raya iaitu malam Khamis ini, seperti biasa diadakan ‘makan besar’ di dalam keluarganya.
Mereka duduk semeja, ibubapa,nenek dan anak-anak serta cucu makan bersekali dan bemesra sesame keluarga sampai larut malam.
Katanya, masakan utama pilihan keluarganya ialah “Mee Suah”, di samping tepung bakul dan limau.
Seorang nenek Anne Gan,60 tahun ketika ditemui memberitahu keluarganya memilih ‘nasi dagang’ dan ‘ayam masak kerutup’ menu pilihan utama di hari raya Cina itu, seperti juga masakan orang Melayu.
“Kadang-kadang pagi, petang dan malam, semua keluarga saya suka makan nasi dagang, termasuk yang pulang berhari raya dari Kuala Lumpur” beritahunya kepada penulis.
Demikian gambaran 1 Malaysia yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri Dato’ Seri Najib Tun Razak, jelas terpampang dan terbukti dalam sosio-budaya masyarakat Malaysia kita, termasuk di Terengganu.