Halaman

04 February 2011

Terengganu Hantar Tiga Wakil Ke Jeddah

Oleh: Aida Abd Rahman




Kerajaan Terengganu menghantar tiga wakil yang terdiri daripada pegawai kerajaan negeri ke Jeddah, Arab Saudi, hari ini (3 Februari) bagi menguruskan kepulangan pelajar negeri ini yang menuntut di Mesir .

Menteri Besar Dato' Seri Haji Ahmad Said berkata mereka diketuai Pegawai Penyelaras Penuntut Terengganu di Mesir, Ustaz Ahmad Kamal Abdullah, pegawai dari Yayasan Terengganu dan pegawai dari Pejabat Setiausaha Kerajaan Terengganu.



"Kita akan menghantar wakil berkenaan bagi menyiapan bilik opeasi untuk memudahkan menghubungi pegawai kita di sana sekaligus melancarkan urusan penghantaran pulang ke tanah air.

"Diharap ibu bapa jangan bimbang kerana Insya-Allah kita, kerajaan negeri dan kerajaan Malaysia akan berusaha membawa pelajar dan rakyat kita ulang dengan selamat, " katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis rumah terbuka sempena Tahun Baru Cina, di Dewan Tunku Abdul Rahman, Kuala Terengganu, hari ini.

Menteri Besar berkata, kerajaan negeri akan menyiapkan bilik operasi khusus bagi melancarkan uruskan kepulangan penuntut-penuntut berkenaan termasuk menerbangkan mereka secara berperingkat-peringkat melalui kapal terbang atau kapal laut.



Pada masa ini terdapat 233 penuntut Terengganu yang mendapat tajaan Yayasan Terengganu dan 312 penuntut di bawah tajaan Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam) menuntut di negara yang sedang bergolak itu.

Katanya, penuntut-penuntut Terengganu di Mesir diharap dapat menghubungi sekretariat bilik operasi yang ditubuhkan kerajaan Malaysia di Jeddah bagi memudahkan urusan membawa pulang.

Dato' Seri Haji Ahmad berkata, semua penuntut berkenaan yang berada di Mesir dilaporkan dalam keadaan selamat kerana sejak awal lagi mereka diarahkan supaya berada di rumah serta asrama masing-masing dan mengelak daripada berada di tempat awam yang terdedah kepada bahaya.