Halaman

03 April 2011

Pembangkang belum sepakat pembahagian kerusi di Sarawak

Oleh: Kamarudin Mat Akib dan Harun Hassan

Pada jam 3 petang ini, bertempat di ibu pejabat Parti Pesaka Bumiputera Bersatu Sarawak (PBB), Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud akan mengumumkan senarai nama calon Barisan Nasional (BN) yang akan bertanding pada pilihan raya umum Sarawak, 16 April ini.

Atas semangat muafakat dan kerjasama erat antara semua parti komponen BN, senarai 71 nama calon yang akan bertanding pada pilihan raya umum itu sudah pun diputuskan.

Seperti kebiasaannya, sudah pasti BN akan mengemukakan calon terbaik untuk bertanding pada pilihan raya tersebut, bagi memastikan pengundi yang diwakili mereka akan mendapat perkhidmatan terbaik daripada wakil rakyat mereka.

Bagaimanpun, keadaan ini tidak berlaku dalam kem parti pembangkang kerana sehingga ini parti-parti pembangkang masih belum mendapat kata sepakat mengenai pemilihan calon.

Walaupun hanya tinggal tiga hari lagi penamaan calon bagi Pilihanraya Umum Sarawak ke-10 akan dilakukan, parti pembangkang masih bertengkar sesama sendiri mengenai kerusi mana yang akan ditandingi calon-calon-calon mereka.

Sehingga ini, Parti Kebangsaa Sarawak (SNAP) dilaporkan terus memberi tekanan kepada Parti Keadilan Rakyat (PKR) dengan nada keras bahawa mereka akan bertanding di 27 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN), bukan tiga seperti yang disarankan PKR.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Padungan, Dominique Ng Kim Ho, pula bertegas mahu mempertahankan kerusi tersebut yang dimenangi atas tiket PKR, walaupun DAP mahu meletakkan calonnya bertanding di kerusi berkenaan.

Banyak lagi perbalahan yang berlaku dalam komponen parti pembangkang berhubung pembahagian kerusi dalam pilihan raya umum itu, menjadi bukti jelas bahawa mereka tidak ikhlas bertanding pada pilihan raya itu.

Parti pembangkang hanya mahu calon mereka menjadi wakil rakyat dan bukan ada niat mereka mahu membela nasib pengundi di kawasan yang mereka wakili, seperti yang berlaku dalam BN.

BN meletakkan calon bertanding atas dasar muafakat dan bukan atas dasar kepentingan parti kerana dalam setiap hal, rakyat dan pengundi akan menjadi keutamaan setiap komponen.

Justeru itu, setiap parti komponen rela berkorban demi rakyat dan mereka mengetepikan kepentingan parti sendiri.

Berdasarkan Pilihan Raya Sarawak ke-9 yang diadakan pada 20 Mei 2006, Barisan Nasional (BN) memenangi 62 kerusi daripada keseluruhan 71 kerusi yang dipertandingkan.

Parti Tindakan Demokrat (DAP) pula hanya menang enam kerusi manakala Parti Keadilan Rakyat (PKR) cuma menang satu kerusi.

Dua parti lain iaitu Parti Kebangsaan Sarawak (Snap) dan calon Bebas (Parti Cinta Malaysia) masing-masing menang satu kerusi.

Perebutan kerusi yang berlaku dalam pakatan pembangkang itu sudah pasti akan memberi kelebihan kepada BN rakyat pastinya sudah jemu dengan sikap tamak pembangkang.

Dan jika parti komponen BN bijak menggunakan keadaan ini, tidak mustahil BN dapat menambah bilangan kerusinya pada pilihan raya kali ini.