Halaman

04 April 2011

PKT berperanan jana pendidikan TVET

Oleh: Aida Abd Rahman

Politeknik Kuala Terengganu (PKT) menawarkan lebih 50 program peringkat Diploma dan Diploma Lanjutan untuk lepasan Sijil pelajaran Malaysia (SPM) menyambung pelajaran.

Pengarah PKT, Encik Mohd Fauzi Ibrahim, berkata sebagai institut pendidikan teknikal di bawah institusi pendidikan tinggi awam, PKT berperanan menjana modal insan menerusi penyediaan akses kepada program berkualiti sebagai penyumbang kepada pertumbuhan ekonomi.
Katanya, kerajaan serius dalam memenuhi keperluan pendidikan Teknikal dan Latihan Vokasional (TVET) dan sejumlah 1.5 juta peluang pekerjaan baru dalam bidang TVET menjelang 2010.

“Bagi menjayakan program yang ditawarkan PKT mengambil inisiatif mengadakan program `Jom Masuk Politeknik’ bagi menggalakkan lebih ramai pelajar berminat menyambung pengajian,” katanya.

Encik Mohd Fauzi berkata, program itu juga antara platform relevan bagi mendekati masyarakat setempat serta meningkatkan pengetahuan pelajar mengenai peluang pengajian yang ditawarkan.

Program diadakan di dua lokasi, iaitu pada 24 April di Pejabat Penyelaras Dewan Undangan Negeri (DUN) Jertih dan 27 hingga 28 April di PKT sendiri bermula jam 9 pagi hingga 4 petang.