Halaman

28 December 2011

Dialog Rakyat dan Penjelasan Bajet 2012

Oleh: Mohammad Ishak




Dialog Rakyat dan Penjelasan Bajet 2012 anjuran Pejabat Daerah Besut dengan kerjasama Jabatan Penerangan yang berlangung di Bangunan Persekutuan,Kampung Raja, Besut, hari ini, memberi banyak impak bukan sahaja kepada pemimpin komuniti malah kepada pegawai dan kakitangan daerah itu.

Siri penerangan berkenan yang diadakan di seluruh negeri sebenarnya dapat membantu pelbagai kerajaan menyampaikan mesej kepada peringkat akar umbi menerusi kehadiran pemimpin komuniti terbabit.

Program yang dirasmikan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Putera, YB Muhamad Pehimi Yusof, bertujuan memberi penjelasan terperinci mengenai rancangan transformasi kerajaan serta pengumuman belanjawan 2012,

Majlis penerangan secara berfakta yang disampaikan oleh Timbalan Pengarah Jabatan Penerangan Terengganu, Mohd Iskandar Jaafar, memberi banyak maklumat penting yang sebelum ini jarang diketahui peserta dialog itu.

Peserta mewakili Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Badan Bukan Kerajaan (NGO), wakil pelbagai jabatan dan agensi kerajaan juga dapat menyumbang kepada percambahan minda peserta yang hadir.

Mohd Iskandar yang menyampaikan taklimat itu dengan jelas membawa mesej kerajaan untuk disampaikan kepada golongan sasar supaya setiap pelaksanaaan dan dasar kerajaan dapat dihayati dan dipraktikkan.

Ketika merasmikan program itu, Muhammad Pehimi berkata, usaha yang dilakukan jabatan terbabit menyampaikan penerangan amat baik dan dapat membantu ketua jabatan dan kakitangan kerajaan melaksanakan dasar kerajaan secara berkesan.

“Sebelum ini rakyat kurang jelas dengan pelbagai isu dan rancangan kerajaan kerana tidak diberi pelung kepada mereka menyertai majlis yang disifatkan amat berfakta,” katanya.