Halaman

15 May 2013

Terengganu akan laksana Aku Janji

Oleh: Suriati Ali

Kerajaan negeri akan meneruskan Aku Janji atau Manifesto Barisan Nasional (BN) bersandarkan agenda `Merakyatkan Pembangunan dan Pentadbiran’ selepas diberi mandat oleh rakyat pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) lalu.

Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said, berkata apa yang dijanjikan tetap dilaksanakan walaupun terpaksa menerima hakikat banyak kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) kalah.

 “Kita tidak mahu menjadi seperti pembangkang yang hanya pandai berjanji tetapi tidak dilaksanakan walaupun pernah diberi mandat pada 1999 hingga 2004 lalu,” katanya.

 Menurutnya, segala pembangunan yang dirancang berteraskan kehendak rakyat, begitu juga berkaitan pentadbiran, apa yang dilaksankan itu semata-mata ingin memberi yang terbaik kepada rakyat.

“Apa yang dirancang lima tahun lalu, sebahagiannya kita sudah laksanakan sepanjang tiga tahun kebelakangan ini, sama ada berkaitan pentadbiran dan pembangunan,".

“Kita ingin melihat Terengganu terus membangun dan maju menjelang 2020, oleh itu, kita perlu bermula daripada sekarang secara berperingkat-peringkat,” katanya.

Katanya, peruntukan RM1 bilion sudah dibelanjakan walaupun kita tidak masukkan keperluan dan janji itu dalam Manifesto BN 2008, tetapi kita sudah berjaya menyiapkan 9,542 unit Rumah Mampu Milik atau Rumah Kos rendah.

“Langkah itu, memgambarkan kerajaan negeri cakna kepada rakyat di mana seboleh-bolehnya mahu meilhat rakyat Terengganu memiliki kediaman atau lot tanah.

“Bagi mencapai hasrat itu, pihak kami sudah meluluskan 20,00 lot tapak rumah dan tapak pertanian kepada rakyat dalam tempoh lima tahun Bilangan itu, termasuk lebih 12,000 lot tapak pertanian dan 8,000 lot pula untuk tapak ruma,” katanya.

 Katanya, kerajaan negeri akan meneruskan agenda memperbanyakkan perumahan untuk rakyat, dengan membinan 10,000 unit perumahan lagi kepada rakyat dalam tempoh lima tahun akan datang.

“Pada masa sama, pihak berkaitan turut berusaha menyelesaikan masalah tanah haram dengan menambahkan tempoh pajakan daripada 30 tahun ke 60 tahun .

“Program lain, termasuk berkaitan perbandaran, kita akan teruskan di mana dalam tempoh terdekat akan menyiapkan Menara Majlis Bandaraya Kuala Terengganu setinggi 30 tingkat.

“Kerja-kerja membangunkan Tasik Kenyir, Hulu Terengganu sedang rancak berjalan selain meneruskan perancangan melebarkan jalan raya kepada empat lorong tanpa mengenakan kadar tol dari Kemaman ke Kuala Terengganu secara berperingkat-peringkat,” katanya.