Halaman

18 May 2013

YIT laksana projek perumahan

Oleh; Esah Abdullah

Yayasan Islam Terengganu (YIT) merancangkan melaksanakan projek perumahan dan perkedaian secara lebih agresif tahun ini.

Pengarahnya, Haji Md. Kamaru Al-Amin Ismail berkata, ia akan dilaksanakan di beberapa daerah di atas tanah milik YIT yang membabitkan daerah Kemaman, Setiu dan Kuala Terengganu.

“Ini termasuklaj sebuah kompleks bersepadu setinggi 20 tingkat bakal dibina di tapak bersebelahan Sekolah Kebangsaan Tengku Ampuan Mariam Kuala Terengganu tidak lama lagi,” katanya.

Menurutnya, kompleks berkenaan yang dianggarkan menelan kos RM100 juta akan menempatkan 20 unit premis perkedaian disamping ruang pejabat dan sebagainya.

 “Projek ini akan dilaksanakan oleh Syarikat ND Properties milik Bumiputra dan statusnya mungkin dijadikan hotel, rumah kediaman dan pelbagai kemudahan lain,” katanya.

Selain itu, YIT juga merancang membangunkan projek perumahan dan premis perkedaian di kawasan seluas enam hektar di hadapan Awana Kijal, Kemaman.

Katanya, semua persiapan sudah diatur untuk mengadakan majlis Menandatangani Perjanjian Persefahaman (MoU) bersama dua buah syarikat yang bakal mengendalikan projek itu.

Menurutnya, projek yang sama turut dibangunkan di hadapan Hospital Setiu seluas dua hektar untuk rumah kediaman dan rumah kedai.

 “Mulai tahun ini kita mula memajukan tanah-tanah aset YIT secara lebih agresif dan melalui projek di Kemaman kita jangka mampu memperolehi keuntungan RM15 juta,” katanya.