Halaman

13 March 2014

250 hektar masih terbakar di Lembah Bidong.

Bieza...babitkan 100 anggota.
Oleh: Aminudin Ismail.

SELEPAS 17 hari menjalankan operasi memadam dan mengawal kawasan kebakaran di hutan tanah gambut Lembah Bidong, Bomba terus membuat ‘fire break’ dan semburan air bagi mengawal api daripada terus merebak, hari ini.

 Komander Operasinya, Kamerul Bieza Mohd Kasim, tiupan angin yang agak kencang di kawasan terbabit mengakibatkan usaha untuk memadam kebakaran sedikit terhalang sekaligus memudahkan api merebak ke tempat lain.

“Kita masih lagi mengawal dalam lingkungan 250 hektar kawasan kebakaran di Lembah Bidong ini (sehingga semalam).

Antara kawasan yang terbakar.
“Tempat yang padam kembali terbakar disebabkan sisa kebakaran dahulu menjadi kering dan keadaan yang berangin agak kuat memberi sedikit cabaran kepada kami dalam usaha untuk memadam kebakaran, di mana semua anggota perlu berada dalam keadaan bersiap sedia.

“Setakat ini, segala usaha masih lagi terkawal di mana kita terpaksa membuat beberapa takungan air sebagai halangan untuk api merebak, di samping membuat semburan di kawasan yang berhampiran kebakaran,” katanya.

Menurut Kamerul Bieza lagi, selain memberi fokus kepada kawasan yang terbakar, pihaknya juga memantau kawasan lain bagi memastikan api tidak merebak ke kawasan lain.

“Keadaan kebakaran di kawasan tanah gambut adalah berbeza di kawasan tanah biasa, di mana api sememangnya sukar untuk dipadamkan kerana ia bergerak di dalam tanah dan mengambil masa untuk dikesan.

“Bagaimanapun, dengan kepakaran dan usaha yang berterusan yang dilakukan pasukan kami seramai kira-kira 100 anggota, ia mampu mengelak api daripada terus merebak ke tempat yang lain,” katanya.

Katanya lagi, beliau mengharapkan hujan akan turun dalam masa terdekat ini bagi membantu usaha mamadam dan mengawal kebakaran kawasan belukar itu dengan lebih berkesan.

Katanya, kerjasama daripada penduduk adalah sangat penting iaitu dengan tidak melakukan sebarang pembakaran secara terbuka dalam keadaan cuaca yang panas dan kering ini.

Kebakaran di kawasan hutan belukar lembah bidong itu membabitkan kawasan seluas kira-kira 500 hektar termasuklah berhampiran Ladang Rakyat dan Ladang Tabung Haji, sejak lebih dua minggu lalu, bagaimanapun Bomba berjaya memadam dan mengawal lebih separuh kawasan kebakaran itu sehingga kelmarin.