Halaman

13 March 2014

Staf Jabatan Perhutanan belum ditemui.

Anggota JPAM bersiap memulakan operasi, pagi tadi.
Oleh: Aminudin Ismail.

SEORANG kakitangan Jabatan Perhutanan Negeri Terengganu, Wan Saidi Amri Wan Jusoh, 35, yang hilang di hutan simpan Kampung Payong, Langkap, Setiu kira-kira jam 2 petang semalam, masih belum ditemui sehingga jam 5 petang ini.

Seorang anggota JPAM yang berada di hutan berkenaan menyertai operasi mencari itu ketika dihubungi Teganukita memberitahu sehingga kini usaha mencari masih diteruskan.

"Kami masih belum menemui mangsa, jarak antara Kampung Payong ke kawasan tempat mangsa dipercayai hilang ini agak jauh dan hanya boleh dimasuki kenderaan pacuan empat roda.

"Sehingga kini seramai kira-kira 50 anggota dari PDRM, Bomba,JPAM, Jabatan Perhutanan dan Rela berganding tenaga mencari mangsa sejak awal pagi tadi," katanya mengenai mangsa yang tinggal di Losong, Kuala Terengganu dan berasal dari Besut itu.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Setiu, Ab. Rahman Raja Mohamed melalui 'whatsapp'nya memberi tahu Teganukita bahawa kejadian berlaku apabila mangsa bersama empat pegawai Jabatan Perhutanan masuk ke hutan simpan itu untuk membuat bancian.

"Empat kakitangan Jabatan Perhutanan itu menaiki sebuah pacuan empat roda untuk membuat bancian pokok-pokok.

"Pada Jam kira-kira dua petang (12.3.2104) Seorang lelaki, Wan Saidi Amri Wan Jusoh telah tiada dalam kumpulan. Puas mencari di merata tempat tetapi tidak jumpa," katanya.

Selepas laporan polis itu, Abdul Rahman dan Ketua Balai Sungai Tong serta sembilan anggota masuk ke dalam hutan berkenaan untuk mengesan mangsa, bagaimanapun disebabkan lokasi hutan yang tebal dan keadaan gelap, usaha mencari diteruskan pagi ini.

"Sehingga kini, mangsa belum ditemui," kata Abdul Rahman ketika dihubungi sebentar tadi.

Katanya, unit pencarian yang diketuai oleh ASP Idris Mohamed. Ketua Siasatan Daerah Setiu menamatkan operasi pencarian hari ini kira-kira jam 5 petang tadi dan akan disambung pagi esok.