Halaman

10 March 2014

Terenganu mahu tranformasi kemudahan ICT

Oleh: Suriati Ali

 Terengganu bersedia mentranformasikan kemudahan Teknologi Komunikasi dan Maklumat (ICT) yang diguna pakai jabatan kerajaan di negeri ini.

 Pengerusi Jawatankuasa Tranformasi Kerajaan, Komunikasi dan Multimedia Negeri, YB A. Latiff Awang, berkata jabatan yang terlibat secara langsung berkaitan ICT diminta bersama-sama membantu kerajaan menjayakan hasrat itu.
 Katanya, pihaknya bertuah kerana Unit Pengurusan Maklumat Negeri (UPMN) mempunyai skop yang luas dalam bidang ini, di mana setiap urusan ICT semua jabatan kerajaan dikendalikan agensi itu.

 “Sekiranya rakyat ingin mengetahui apa-apa maklumat atau berita berkaitan Terengganu pula, boleh dapatkan buletin Teganukita yang diterbit dan diedarkan secara dua kali sebulan oleh Unit Komunikasi Negeri (Ukom).

“Bila bercakap mengenai laman web, blog, facebook, twitter, whatapp dan sebagainya, kita ada pengendalinya, iaitu Unit Media Baru,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Program Bersama Media anjuran Ukom di Primula Hotel, Kuala Terengganu, hari ini.

 Hadir sama, Pengurus Unit Tranformasi, Pengurusan Prestasi & Pelaksanaan, Encik Zuwislan Awang, Timbalan Pengarah Ukom, Encik Ruslan Abd Rahman dan Pengarah Eksekutif Top IT Industries Sdn Bhd, Encik Mohd Isa Nik.

 Lebih 40 pengamal media pelbagai agensi, termasuk Radio Televisyen Malaysia, Manis Fm, Bernama, Utusan Malaysia, Berita Harian dan Harian Metro hadir meraikan majlis bulanan itu.

 YB A. Latif turut memberitahu, pihak kami juga giat menyampaikan maklumat dan hebahan melalui radio rasmi Terengganu, Manis Fm.

“Tidak ketinggalan, anak syarikat Terengganu, Top IT Industries Sdn Bhd , yang berperanan menjayakan agenda ICT di kalangan pelajar. “Agenda besar berjaya dilaksanakan syarikat tersebut iaitu program e-Book,.

Kelas maya dan ‘Terengganu Brilliant Kids’ (TBKids). “Agensi-agensi ini setia membantu kerajaan memudah cara dan menyampai maklumat secara terus kepada rakyat di samping jabatan berkaitan mengadakan program kemasyarakatan, forum dan seminar kepada rakyat,” katanya.

Katanya, pihak kami turut menyarankan supaya pengamal media massa dan elektronik di negeri ini bersama-sama kerajaan menyampaikan perkara positif kepada rakyat melalui terbitan akhbar, saluran televisyen dan radio masing-masing

 “Langkah itu sangat wajar bagi mengelak rakyat terus dihasut pembangkang supaya membenci pemimpin dan kerajaan memerintah,” katanya