Halaman

27 January 2014

KES RASUAH DI TERENGGANU HANYALAH 21, KATA PENGARAH SPRM TERENGGANU.

Teks oleh Ruslan Rahman
Gambar oleh Zulkipli Putra
Video oleh Mohd Yahya Muda

Tahniah kepada kepemimpinan Terengganu kerana dilaporkan kedudukan indek kesalahan rasuah di negeri ini tidak bertambah.

Pengarah SPRM Terengganu, Tuan Zainal Adam ketika mengadakan sidang akhbar kepada wartawan.
Pengarah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Terengganu (SPRM), Tuan Zainal Adam berkata, pada tahun 2013 hanya 21 kes yang dibuka kertas siasatan, manakala dari jumlah tersebut hanya 11 tangkapan sahaja dibuat. Dari jumlah itu membabitkan lima penjawat awam, tiga orang awam dan tiga warga asing.


Beliau berkata, SPRM amat memerlukan sokongan semua pihak bagi memberi kesedaran atau mendidik masyarakat tentang perlunya menjauhi perbuatan tersebut.


Sehubungan itu, di samping peranan media pihaknya juga telah membuka kaunter informasi di Pejabat Derah Besut dan Hulu Terengganu setiap hari Isnin dan Selasa, secara selang seli.

Untuk berhubung dengan pegawai di pusat Informasi SPRM Besut disediakan talian 013 3837100 manakala Hulu Terengganu (019 3137400).


Tuan Zainal dengan wujudnya kaunter informasi itu semua bahagian di negeri ini mempunyai kemudahan tersebut, di Selatan SPRM mempunyai cawangan di Kemaman, di Kuala Terengganu boleh terus ke ibu pejabat, manakala kini pula di buka kaunter di utara dan tengah (Hulu Terengganu).
Seramai kira-kira 30 wartawan dan pengamal media massa dan media baru hadir sama dalam perjumpaan mesra media dengan SPRM di Hotel Permai Inn hari ini (27 Januari).