Halaman

08 September 2011

Pilih penyertaan untuk wakil Terengganu

Oleh: Suriati Ali

Jabatan Penerangan Negeri Terengganu (JPNT) memilih sebanyak 19 penyertaan dalam pertandingan Keceriaan Merdeka 2011 peringkat negeri bagi mewakili Terengganu ke peringkat kebangsaan.

Program bagi menyemarakkan sambutan Bulan Kemerdekaan dan menyemai semangat patriotik yang dikendalikan jabatan itu berakhir semalam (8 September).

Pertandingan dibahagikan kepada kategori bangunan swasta, pintu gerbang, kampung tradisional, sekolah, bangunan kerajaan, taman perumahan dan kediaman.

Penolong Pengarah JPNT, Mohd Iskandar Jaafar memberitahu, pasukan panel penilai sudah 'turun padang' membuat penilaian bermula semalam di mana Besut merupakan kawasan pertama dilawati.

Ia melibatkan Pejabat Majlis Daerah Besut, Sekolah Kebangsaan Tengku Mahmud II, Taman Perumahan Pelagat Tiga dan Kampung Tradisional Gong Gucil, Jertih.

"Panel penilai akan membuat penilaian dalam beberapa aspek, termasuk kreativiti, jumlah pemasangan Jalur Gemilang, hiasan pintu gerbang, banting, tugu dan keindahan kawasan sekitar," ujarnya.

Beliau berkata, pasukan penilai pertandingan akan membuat penilaian terakhir di daerah Kemaman yang sudah diadakan semalam.

Bagi kategori sekolah lima buah sekolah akan dinilai termasuk Sekolah Kebangsaan (SK) Kerteh, SK Tengku Bariah, SK Landas di samping Sekolah Menengah Kebangsaan Geliga.

Taman perumahan yang dinilai termasuklah di Bukit Guntung dan Bukit Sawa Marang, Perumahan Awam Kos Rendah Ajil manakala bagi kediaman individu melibatkan Mohd Ridzuan Mohamad (Meraga Beris Kemaman), Che Ku Maznah Awang (Pengkalan Pandang Kemaman) dan Tengku Chik Tengku Ngah (Beladau Kolam, Kuala Terengganu.