Halaman

12 February 2012

Kerajaan sedia SPKF bantu usahawan

Oleh; Esah Abdullah

Kerajaan menyediakan Skim Pinjaman Kecil Francais (SPKF) dalam usaha membantu orang ramai menceburi bidang perniagaan francais.

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Perpaduan dan Hal Ehwal Pengguna negeri, YB Dr A. Rahman Mokhtar berkata, mereka yang berminat boleh membuat permohonan melalui Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Penggunaan (KPDNKK).

Katanya, skim ini bertujuan membantu melahirkan lebih ramai usahawan dari kalangan berpendapatan rendah dan sederhana yang berminat dengan perniagaan francais.

”Pembiayaan SPKF terbuka kepada semua warganegara berumur 21 tahun ke atas dan tidak melebihi 60 tahun dan kemudahan pinjaman yang disediakan KPDNKK tidak melebih RM50,000,” katanya.

Menurut YB Dr A.Rahman, tiada sebarang cagaran atau penjamin dikenakan cuma perlu menunjukkan surat tawaran daripada francaisor tempatan dan syarikat berdaftar serta tidak perlu ada premis perniagaan.

Tambahnya, pembaiayaan adalah 90 peratus dengan yuran perkhidmatan tiga peratus setahun serta pembiayaan sehingga lima tahun.