Halaman

14 May 2012

Wahai peneroka, usah lokek beri undi kepada BN

Oleh: Kamarudin Mat Akib


“Ayun buai kok kek,
Kok kek ulu golok,
Hak dia lokek,
Hok orang dia nok”

Pantun atau gurindam di atas sering didendangkan Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said, setiap kali beliau berucap di khalayak ramai di mana-mana saja, dari Kemaman hingga ke Besut.

Secara sinis Dato’ Seri Ahmad memberitahu hadirin, sewaktu beliau kecil, pantun atau gurindam ini sering dinyanyikan ibunya ketika menghayun buai bagi menidurkan adik sepupunya.

Katanya, sebagai anak bongsu beliau sendiri tidak ada adik, tetapi ibunya selalu menghayun buai sepupunya sambil menyanyikan gurindam tersebut berulang-kali sehingga si kecil tertidur.

Bila memikul amanah sebagai Menteri Besar, beliau teringat kembali gurindam yang dipusakai masyarakat Melayu itu, kini banyak memberi sindiran kepada mereka yang menyokong Pas.

“Orang Pas semua benda hok kita (kerajaan) beri, mereka ambik. Subsidi nelayan, bantuan sekolah dan uniform sekolah anak-anak, basikal, dana raya... semua ambik. Tapi bila kita mitak undi BN, payahnya....,” kata beliau.

Beliau menasihatkan penduduk negeri ini supaya memilih kerajaan yang sudah terlalu banyak berjasa kepada mereka. Kerajaan yang memberikan segala-galanya kepada rakyat agar rakyat hidup senang dan mendapat segala kemudahan.

Justeru, kita mengharapkan warga Felda di negeri ini yang menerima ‘durian runtuh’ berupa habuan RM15,000 bagi setiap keluarga berikutan penyenaraian Felda Global Ventures Holdings (FGVH) di Bursa Malaysia, melahirkan rasa syukur mereka dengan menyokong Kerajaan Barisan Nasional (BN).

Golongan peneroka sepatutnya menginsafi diri masing-masing di mana kira-kira 30 tahun dulu, mereka tidak memiliki sekelumit harta pun kerana sebahagian besar mereka hanya hidup ‘kais pagi makan pagi’.

Boleh dikatakan sebahagian besar peneroka dulu hidup menumpang harta bapa atau mentua di kampung.

Dek prihatin terhadap nasib golongan ini, pemimpin Umno dan BN membuka tanah rancangan Felda dan menempatkan mereka di situ bagi mengubah nasib golongan yang susah ini.

Selepas terpilih menjadi peneroka, mereka diberi rumah dan tapak rumah beserta dengan ladang seluas 10 ekar seorang untuk menanam sama ada getah atau kelapa sawit, sebagai sumber pendapatan keluarga.

Kini dengan pendapatan melebihi RM2,000 sebulan, mereka mampu hidup mewah dengan rumah yang besar dan sebahagiannya mampu memiliki kereta dan pelbagai aset lain.

Terkini, mereka diberi habuan besar berupa wang tunai RM15,000 bagi setiap keluarga dan saham dalam FGVH yang tentunya menjanjikan masa depan lebih gemilang.

Terdapat 7,469 peneroka Felda di seluruh Terengganu yang bakal menikmati ‘durian runtuh’ berjumlah RM 113.4 juta di mana habuan tersebut akan diagihkan secara berperingkat-peringkat.

Sehingga ini, peneroka Felda dari tanah rancangan Belara, Chalok Barat, Chalok, Jerangau Barat, Mengkawang dan Tersat, sudah pun menerima habuan masing-masing dari Dato’ Seri Haji Ahmad, dalam majlis yang diatur khusus untuk pengagihan insentif berkenaan.

Tentunya, Menteri Besar dan saf kepimpinan Kerajaan BN Terengganu mengharapkan golongan peneroka akan memberi undi kepada calon-calon BN pada pilihan raya umum nanti.

Wahai peneroka, usahlah lokek untuk memberi undi kepada calon-calon BN bila tiba tarikh mengundi tidak lama lagi.

Kita tidak mahu peneroka menjadi golongan yang tidak tahu bersyukur dan berterima kasih kepada pemimpin yang telah banyak berjasa dan membantu mereka sejak lebih 30 tahun lalu.

Wahai peneroka, demi masa depan generasi Felda, usahlah kita menjadi pengkhianat kepada kerajaan yang mengangkat martabat anda semua, bak kata pepatah ‘bagaikan melepaskan anjing tersepit”.