Halaman

27 April 2012

MB nafi dakwaan Pas

Oleh: Suriati Ali

Menteri Besar Dato Seri Ahmad Said menafikan dakwaan penyokong PAS bahawa kerajaan negeri merampas tanah rakyat termasuk di tapak Sekolah Rendah Islam Darul Bayan, Paka, Dungun serta mengambil balik ta nah di Kampung Jelapang, Setiu dan di Kampung Jeram, Manir untuk projek pembinaan jalan.

Beliau berkata, dakwaan bahawa kerajaan negeri merampas tanah rakyat adalah tidak berasas sama sekali dan lebih menjurus kepada agenda politik parti itu.

Katanya, tapak sekolah agama se luas 0.4 hektar di Kampung Kolam Mak Tagar, Paka, diberikan lesen menduduki sementara (TOL) kepa da penyokong PAS ketika parti itu memerintah negeri ini pada 1999 hingga 2004.

“Penyokong PAS itu tidak mem bayar TOL seperti yang ditetapkan setiap tahun. Apabila Barisan Na sional (BN) menang pada Pilihan Raya Umum (PRU) 2004, kita dapati tanah itu tidak dimiliki dan lima individu membuat permohonan.

“Kita luluskan (permohonan itu) kerana semakan mendapati tanah terbabit masih kosong dan kerajaan negeri bersetuju membuat pecahan kepada lima lot,” katanya ditemui pada sampingan Persidangan De wan Undangan Negeri (DUN) di si ni, semalam.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas mengenai memorandum bantahan yang disampaikan kepa danya oleh Timbalan Pesuruhjaya PAS 1, Saiful Bahri Mamat kelmarin mengandungi enam tuntutan, termasuk beberapa kes pengambi lan balik tanah.

Mengenai tanah untuk projek jalan di Kampung Jeram hingga Kam pung Banggol Tuan Muda, Ahmad berkata, kepimpinan PAS ditipu oleh 22 ahlinya apabila mendakwa kerajaan negeri tidak membayar pampasan dan menyediakan tapak baru.

“Kita sudah meneliti, 22 pendu duk yang juga ahli parti itu sudah menerima bayaran pampasan dan ditawarkan berpindah ke tapak ba ru tetapi mereka enggan berpin dah.

“Sebaliknya, lebih 100 lagi pen duduk yang tinggal di kawasan sa ma bersetuju untuk berpindah ke tapak baru disediakan serta me nerima pampasan ditawarkan oleh kerajaan.

“Orang lain yang terbabit semua nya sudah berpindah, hanya seke lompok 20 orang PAS ini yang tidak mahu pindah. Takkan kerana dia tak mahu pindah menyebabkan pembinaan jalan lebih RM200 juta terbengkalai,” katanya.

Mengenai tanah seluas 70 hektar untuk pelaksanaan Projek Ladang Ternakan Undang Bersepadu (i- SHARP), Setiu, Ahmad berkata ta nah itu pernah diusahakan dengan pelbagai projek pertanian oleh pen duduk kampung, termasuk ahli dan penyokong UMNO bermula 1990.

Bagaimanapun, katanya, mereka tidak mengusahakan kerana tanah berkenaan sering ditenggelami air setiap kali musim banjir.

Pada 1999, beliau berkata, penyo kong PAS mengusahakan tanah itu tanpa mendapat kelulusan kerajaan dan dakwaan mengatakan tanah berkenaan dibersihkan penyokong parti itu tidak berasas.

“Apabila kerajaan memutuskan untuk membangunkan kawasan itu dengan melaksanakan projek i- SHARP, kita ambil dan penyokong parti itu juga ditawarkan bayaran imbuhan dan mereka masing-ma sing bersetuju menerima imbuhan itu,” katanya.

Beliau berkata, kerajaan negeri sedang meneliti tiga lagi memoran dum tuntutan diserahkan parti itu membabitkan dakwaan rampasan tanah, termasuk projek tanaman padi di kampung Jelapang dan pe nyerahan tanah generasi kedua pe neroka FELDA kepada Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGVHB).