Halaman

09 February 2014

Sekeluarga gigih bertani.

SEGAR...seorang surirumah,Zaidon Muhammad, 46, sedang mengasingkan timun mengikut gred ke dalam bekas yang disediakan selepas mengutip tanaman itu yang ditanam di kebun yang diusahakan bersama suaminya di Kampung Langkap, Setiu, kelmarin.

Menurut suaminya, Samsuddin Mohamad, 55, dia mula menanam timun itu sejak akhir Disember lalu di atas tanah seluas kira-kira satu ekar dan mula menuai hasilnya kira-kira sebulan selepas ditanam.

"Saya mula mengutip hasil timun ini sejak seminggu lalu dan Ini adalah kali ke enam saya mengutip timun ini. Setiap kali kutip saya memperolehi sekitar 200 kilogram dan menjualnya kepada peraih yang datang membeli di rumah.

Samsudin (kiri) bersama adik dan seorang rakannya.
"Dalam semusim saya memperolehi pendapatan sekitar RM5,000 dan ia ditanam dalam tiga musim setahun," katanya yang pernah mengusakan tanaman cili merah sebelum itu.

Selain isteri, Shamsuddin juga turut dibantu anak-anaknya, mertua dan seorang adiknya dalam mengusahakan pelbagai jenis tanaman itu.

Beliau yang mendapatkan bantuan membajak dan khidmat nasihat dari Jabatan Pertanian itu menjadi petani dan mengusahakan pelbagai jenis tanaman sejak usia masih muda lagi.- Aminudin Ismail.


No comments: