Halaman

13 February 2014

KEHADIRAN MB TERENGGANU KE ANTARTIKA AMAT BESAR ERTINYA KEPADA KAMI PARA PENYELIDIK DAN SAINTIS- KATA PROF DATO’ DR AZIZAN ABU SAMAH, PENGARAH NARC, UNIVERSITI MALAYA.

 Oleh: Ruslan Abdul Rahman 

Kehadiran pemimpin seperti Dato’ Seri Haji Ahmad Said, Menteri Besar Terengganu amat besar kepada kami para penyelidik di Antartika,” kata Pengarah National Antartic Research Center (NARC) , Prof Dato’ Dr Azizan Abu Samah. NARC beribu pejabat di Universiti Malaya.

Beliau yang telah lama terbabit dengan penyelidikan di Antartika itu berkata, sekurang-kurangnya bila adanya pemimpin datang bersama saintis melihat bagaimana penyelidikan dijalankan, mengetahui akan keperluan logistik, kos, manfaat, hasil , hala tuju, permasalahan, denyut nadi susah payahnya kami saintis mengharungi segala bahaya dan sebagainya, iaitu bagi pihak kepimpinan atau ahli politik dalam kerajaan.



Beliau menyatakan demikian kepada wartawan dalam sidang akhbar bersama Menteri Besar Terengganu sebaik sahaja tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dari Antartika baru-baru ini.

Sebenarnya Malaysia telah giat dalam penyelidikan Antartika selama 11 tahun dan pada Oktober 2011, Malaysia telah menjadi ahli Antartica Treaty System (ATS).

Di antara negara-negara yang bekerjasama dengan Program Penyelidikan Antartika Malaysia adalah Chile melalui Institut Penyelidikan Antartika Chile (INACH).

INACH telah menjemput khas kepada Menteri Besar Terengganu, Dato’ Seri Haji Ahmad Said serta Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi yang diwakili oleh Ketua Setiausaha MOSTI, Dato’ Dr Rosli Mohamed.

 Lawatan kerja ini pula diatur oleh Yayasan Penyelidikan Antartika Sultan Mizan (YPASM) dengan INACH.

YPASM disertai Ketua Pegawai Eksekutifnya, Mohd Nasaruddin Abdul Rahman.

Di antara tujuan lawatan adalah sebagaimana berikut:-

  i. Menandatangani Memorandum Persefahaman (MOU) di antara INACH dengan NARC.

  ii. Melawat beberapa stesen penyelidikan INACH di Semenanjung Antartika

  iii. Melihat dan mempelajari sama bidang penyelidikan yang dijalankan oleh para saintis INACH

  iv. Mengeratkan hubungan Kerajaan Terengganu, YPASM, NARC dan INACH.

  v. Memaklum kepada INACH atas program penyelidikan Antartika Malaysia serta aktiviti Malaysia                terutama sekali dalam “Scientific Committee on Antarctic’- SCAR dan Asean Forum on Polar
     Science-AFOPS.

Apa yang pasti, Negeri Terengganu di bawah pimpinan Dato’ Seri Haji Ahmad Said selaku Ketua Kerajaan telah member sokongan padu kepada program Penyelidikan Antartika Malaysia (MARP).

KeBawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Mizan Zainal Abidin adalah penaung kepada YPASM yang telah ditubuhkan oleh MOSTI pada tahun 2012 untuk menyokong penyelidikan di Antartika, khusunya melalui MARP.

Lawatan ini telah membolehkan delegasi Malaysia mendapat maklumat secara terus mengenai kepentingan penyelidikan saintifik dan kerjasama antarabangsa di Antartika.

Deligasi Malaysia telah dibawa melawat beberapa stesen penyelidikan dan diberi taklimat mengenai kompleksiti dari segi logistik,persekitaran dan mobiliti yang penting dalam melaksanakan kajian di Antartika.

Delegasi yang diketuai Dato’ Seri Haji Ahmad telah dapat memahami faktor-faktor kritikal yang perlu diberi pertimbangan untuk mengoptimumkan penggunaan sumber secara efisen di Antartika.



Difahamkan dalam Mou antara INACH dan NARC, pihak INACH telah menyatakan kesediaan untuk berkongsi sumber dengan penyelidik Malaysia.

Lawatan dan Mou itu telah mengeratkan jalinan hubungan kerjasama dengan INACH.

Sesungguhnya lawatan kerja Menteri Besar Terengganu dan para saintis ke Antartika ini merupakan satu lagi langkah kehadapan bagi saintis Malaysia meningkatkan penyelidikan di Antartika.

INACH telah menyatakan persetujuan untuk menyediakan akses yang lebih luas kepada saintis dari Malaysia untuk kajian di kutub selatan itu.

Sebagai susulan, penulis dimaklumkan satu seminar bersama di antara Malaysia-Chile akan diadakan pada bulan Ogos depan bersempena dengan Biennial al SCAR Open Science Confrence and Delegetes Meeting 2014.

Sesungguhnya kerjasama dengan Chile ini akan mempertingkatkan lagi kehadiran Malaysia dari sudut saintifik di benua Antartika.

Tahniah dan syabas kepada Dato’ Seri Haji Ahmad dan rombongan yang telah mencipta suatu sejarah transformasi baru ke arah peranan yang lebih besar Malaysia di benua Antartika itu. 

Sesuailah dengan Firman Allah yang bermaksud:
 
  ” Dan Kami tidak menciptakan langit dan bumi dan apa yang ada antara keduanya dengan bermain-main          (sia-sia). Kami tidak menciptakan keduanya melainkan dengan haq, tetapi kebanyakan mereka tidak            mengetahui .” (QS Ad Dukhaan [44] : 38-39) .