Halaman

11 February 2014

Biri-biri di BSA mula melahirkan anak.

Seekor biri-biri bersama anak sebulan dilahir.
Oleh: Aminudin Ismail. 

SELEPAS kira-kira sembilan bulan beroperasi, Besut Setiu Agropolitan (BSA) yang terletak di Pasir Bederu, Dun Langkap, Setiu akhirnya membuahkan hasil apabila, beberapa ekor biri-biri di pusat ternakan biri-biri terbesar di Terengganu itu mula melahirkan anak.

Ketua Peserta, Mahasan Muhammad, berkata biri-biri jenis dorper itu mula melahirkan anak pada pertengahan Disember lalu dan hingga kini kira-kira 40 ekor anak biri-biri sudah dilahirkan ibu masing-masing.

Mahasan...anak biri-biri sihat.
“Biri-biri ini mula melahirkan anak pada pertengahan Disember lalu dan dalam tempoh sebulan seramai 12 ekor biri-biri dilahirkan.

“Jumlah kelahiran semakin bertambah selepas tempoh sebulan itu dan sehingga hari ini (10 Februari) seramai kira-kira 40 anak biri-biri di lahirkan,” katanya.

Menurutnya, kesemua anak-anak biri-biri itu dalam keadaan sihat dan dapat menyusu dengan baik bersama ibu masing-masing.

“Kami akan memastikan anak-anak biri-biri ini dapat membesar dengan baik dan tiga petugas bahagian kesihatan biri-biri ini sentiasa mengambil berat tentang masalah kesihatan dan pemakanan anak-anak kambing ini,” katanya.

Sementara itu, Pengurus BSA, Abdul Rahim Maulud, berkata pihak pengurusan belum lagi membuat keputusan mengenai penjualan biri-biri itu tetapi menjangkakan akan dijual selewat-lewatnya akhir tahun ini.