Halaman

25 July 2011

Sasar kutip RM1.3 juta hasil belanja pengunjung

Oleh: Suriati Ali



Kerajaan negeri mensasarkan lebih RM1.3 juta pendapatan mampu dikutip hasil perbelanjaan pengunjung ke program Hari Peladang, Hari Peladang, Penternak, dan Nelayan di Stadium Tertutup, Gong Badak, Kuala Terengganu.

Seramai 60,000 pengunjung pelbagai kaum dan peringkat umur dijangka hadir sempena program yang diadakan selama lima hari dan berakhir 28 Julai itu.

Manakala, kira-kira 150 peserta mengambil bahagian dengan membuka ruang pameran, gerai jualan buah-buahan tempatan, gerai hasil ternakan dan gerai hasil tangkapan.

Pelbagai aktiviti sampingan dianjurkan bagi menarik minat pengunjung termasuk pertandingan memancing, kucing cantik, kraftani, menjala buah-buahan, kukur dan kupas kelapa, memasak berasaskan hasil pertanian, menangkap belut; pertunjukkan jamu; makan durian percuma dan seminar kepenggunaan.

Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Industri Asas Tani negeri, YB Haji Asha’ari Idris, pihaknya akan berusaha meneruskan program seumpama ini berikutan mampu memberi manfaat dan meningkatkan jumlah pendapatan kepada peserta.



“Ini dapat dibuktikan hasil daripada kutipan kira-kira RM185,000 sepanjang dua hari program berlangsung dan jumlah ini dikira berdasarkan perbelanjaaan lebih 12,000 pengunjung sepanjang tempoh sama,” katanya ketika berucap sempena program itu di Stadium Tertutup, Gong Badak, Kuala Terengganu, malam tadi (24 Julai).

Aktiviti itu nyata dapat memupuk semangat dan memberharui azam peserta supaya berusaha lebih gigih dalam meningkatkan kualiti hasil pertanian, ternakan dan penangkapan ikan.

YB Haji Asha’ari berkata, orang ramai terutama peserta sewajarnya mengambil manfaat sepenuhnya sepanjang program ini berlangsung dengan mempelajari kaedah dan teknologi terkini daripada pihak berkaitan supaya tidak ketandusan idea untuk memasar dan merekabentuk produk masing-masing.