Halaman

28 July 2011

Tabika Kemas diminta tingkat kemudahan pembelajaran

Oleh: Suriati Ali




Tabika Jabatan Kemajuan Masyarakat (Kemas) di daerah ini diminta mempertingkatkan kemudahan pembelajaran dan infrastruktur yang sedia ada supaya dapat menarik minat lebih ramai ibu bapa menghantar anak jagaan masing-masing.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Jabi, YB Ramlan Ali, berkata pendekatan itu sewajarnya dilaksanakan sebaik mungkin supaya kemasukan kanak-kanak di setiap tabika adalah seimbang pada setiap tahun.



Katanya, kerajan negeri tidak `lokek’ mengeluarkan belanja ratusan ribu dengan menyediakan pelbagai kemudahan pembelajaran moden dan canggih asalkan kanak-kanak berminat dan ingin menuntut ilmu.

“Langkah ibu bapa yang menghantar anak belajar sejak di awal usia adalah satu perkembangan positif berikutan mampu memberi pesediaan lebih awal kepada mereka sebelum memasuki alam persekolahan,” katanya ketika berucap di Program Hari Potensi Kanak-kanak Kemas Peringkat Parlimen, di Padang Bolang Majlis Daerah Setiu, hari ini (28 Julai).



Sebanyak enam acara dipertandingkan sempena program itu iaitu futsal, bola jaring, silat, gerak rama, galah panjang.

YB Ramlan berkata, pertandingan seumpamanya ini patut diteruskan kerana bukan saja mampu memberi pendedahan awal kepada kanak-kanak malah dapat mencungkil bakat dan keberanian mereka untuk berdepan dengan masyarakat luar.