Kerajaan Terengganu giat menyusun strategi bagi memastikan sasaran peningkatan 20 peratus setahun kadar pelancong ke negeri ini sempena Tahun Melawat Terengganu (TMT) 2013 mampu direalisasikan.
Sasaran peningkatan kedatangan pelancong itu juga sejajar dengan hala tuju Rancangan Pembangunan Pelancongan Negeri Terengganu (RPPNT) bagi tempoh 2009 hingga 2013 yang turut menekankan dua strategi utama yang lain iaitu memperkasakan produk pelancongan dan merakyatkan pelancongan.
Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan dan Warisan negeri, Dato’ Abdul Rahin Mohd Said, berkata kerajaan negeri merancang program promosi dalam serta luar negara yang lebih fokus dengan mengenal pasti segmen pasaran khusus yang memberi tumpuan kepada destinasi serta produk pelancongan Terengganu.
“Kerajaan sentiasa mencari peluang dan ruang bagi menempatkan diri dalam sebarang usaha promosi di ekspo dan pameran pelancongan dalam mahupun luar negara melalui Tourism Malaysia termasuk menyertai MATTA Fair Kuala Lumpur, Malaysia International Dive Expo Kuala Lumpur, NATAS FAIR Singapore, ITB Berlin, World Trade Market London, Shanghai Travel Expo China, Beijing International Travel Fair China dan Korea World Tourism Fair Seoul,” katanya kepada Teganukita, baru-baru ini.
Selain itu, Dato’ Abdul Rahin berkata, Terengganu turut memberi tumpuan kepada penganjuran acara pelancongan berasaskan destinasi seperti Kapas Marang International Swimathon; Fiesta Candat Sotong; Terengganu Master Golf Invitational; Kenyir Cup; Perhentian Island Challlenge; Kenyir Lake International Triathlon dan Kejohanan Kapal Layar Piala Monsun.
Katanya, pihaknya juga akan memastikan jalinan media terus diperkukuhkan dalam usaha menggunakan platform itu bagi menonjolkan imej pelancongan negeri yang positif di mata dunia.
“Kita juga akan memastikan publisiti dan promosi dibuat secara tepat dan menyeluruh melalui majalah tempatan dan antarabangsa seperti KL Vision, Traveller’s Digest, Aswa, Libur dan MAS Going Places Inflight Magazine.
Selain itu, dalam aspek merakyatkan pelancongan, kerajaan akan memberi tumpuan bagi melaksanakan program pembangunan modal insan dan menyediakan skim insentif kepada usahawan dalam sektor pelancongan serta memperluaskan pelaksanaan program inap desa di setiap daerah.
Dalam pada itu, RPPNT turut mensasarkan enam hari dan 5.5 hari sebagai purata hari penginapan pelancong asing dan domestik ke negeri ini bagi Tahun Melawat Terengganu (TMT) 2013 berbanding 4.8 hari dan 3.4 hari yang direkodkan pada TMT 2008.
Sasaran itu selaras dengan hasrat untuk meningkatkan sumbangan sektor pelancongan kepada ekonomi negeri sebanyak 20 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar pada penghujung 2013.
Peningkatan purata hari penginapan (2013) itu juga dijangka mendorong kepada peningkatan jumlah perbelanjaan pelancong asing kepada RM500 dan pelancong tempatan kepada RM350 seorang, berbanding RM330 (pelancong asing) dan RM200 (pelancong tempatan) pada 2009.
Selain itu, kerajaan negeri juga akan terus memperkasakan produk pelancongan sedia ada di samping memberi nilai tambah semua tempat peranginan yang ada.
“Kerajaan sentiasa mencari peluang dan ruang bagi menempatkan diri dalam sebarang usaha promosi di ekspo dan pameran pelancongan dalam mahupun luar negara melalui Tourism Malaysia termasuk menyertai MATTA Fair Kuala Lumpur, Malaysia International Dive Expo Kuala Lumpur, NATAS FAIR Singapore, ITB Berlin, World Trade Market London, Shanghai Travel Expo China, Beijing International Travel Fair China dan Korea World Tourism Fair Seoul,” katanya kepada Teganukita, baru-baru ini.
Selain itu, Dato’ Abdul Rahin berkata, Terengganu turut memberi tumpuan kepada penganjuran acara pelancongan berasaskan destinasi seperti Kapas Marang International Swimathon; Fiesta Candat Sotong; Terengganu Master Golf Invitational; Kenyir Cup; Perhentian Island Challlenge; Kenyir Lake International Triathlon dan Kejohanan Kapal Layar Piala Monsun.
Katanya, pihaknya juga akan memastikan jalinan media terus diperkukuhkan dalam usaha menggunakan platform itu bagi menonjolkan imej pelancongan negeri yang positif di mata dunia.
“Kita juga akan memastikan publisiti dan promosi dibuat secara tepat dan menyeluruh melalui majalah tempatan dan antarabangsa seperti KL Vision, Traveller’s Digest, Aswa, Libur dan MAS Going Places Inflight Magazine.
Selain itu, dalam aspek merakyatkan pelancongan, kerajaan akan memberi tumpuan bagi melaksanakan program pembangunan modal insan dan menyediakan skim insentif kepada usahawan dalam sektor pelancongan serta memperluaskan pelaksanaan program inap desa di setiap daerah.
Dalam pada itu, RPPNT turut mensasarkan enam hari dan 5.5 hari sebagai purata hari penginapan pelancong asing dan domestik ke negeri ini bagi Tahun Melawat Terengganu (TMT) 2013 berbanding 4.8 hari dan 3.4 hari yang direkodkan pada TMT 2008.
Sasaran itu selaras dengan hasrat untuk meningkatkan sumbangan sektor pelancongan kepada ekonomi negeri sebanyak 20 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar pada penghujung 2013.
Peningkatan purata hari penginapan (2013) itu juga dijangka mendorong kepada peningkatan jumlah perbelanjaan pelancong asing kepada RM500 dan pelancong tempatan kepada RM350 seorang, berbanding RM330 (pelancong asing) dan RM200 (pelancong tempatan) pada 2009.
Selain itu, kerajaan negeri juga akan terus memperkasakan produk pelancongan sedia ada di samping memberi nilai tambah semua tempat peranginan yang ada.