Halaman

27 November 2011

Hijrah dan transformasi untuk kelangsungan bangsa - MB

Oleh FAUZI MOHD

Dato’ Seri Ahmad Said berkata, penghijrahan dan transformasi di dalam negeri dan negara harus dilakukan umat Islam bagi memastikan kelangsungan pembangunan bangsa berterusan.

Menteri Besar berkata, agenda penghijrahan ekonomi dan pembangunan selama ini telah membuktikan falsafah kesederhanaan adalah satu pencapaian hebat dan mesej dakwah Islamiah yang besar.

“Saya yakin transformasi konsep hijrah ini sesuai dijadikan model dan panduan dalam masyarakat majmuk di negeri dan negara ini, khususnya dalam usaha kita bekerjasama bagi memperkasakan serta menguatkan lagi kesepakatan masyarakat,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam ucapannya pada Sambutan Ambang Maal Hijrah Peringkat Negeri Terengganu di Masjid At-Taqwa, Durian Burung, Kuala Terengganu, malam tadi.

Turut hadir, isteri Menteri Besar, To’ Puan Seri Norliza Mahmud, Setiusaha Kerajaan Negeri, Dato’ Mazlan Ngah, Pegawai Pembangunan Parlimen Kuala Terengganu, Dato’ Wan Ahmad Farid Wan Salleh dan Ahli Parlimen Kuala Nerus, Dato’ Mohd Nasir Ibrahim Fikri.

Sambutan Maal Hijrah Peringkat Negeri Tahun 1433 Hijrah/2011 Masehi adalah bertemakan "Persefahaman Asas Perpaduan Ummah".

Majlis berkenaan dimulakan dengan bacaan doa akhir tahun, solat Maghrib, bacaan doa akhir tahun, solat hajat dan bacaan Yasin.

Sebelum itu, bekas Pesuruhjaya Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT), Dato’ Ismail Ali menyampaikan Bicara Khas Maal Hijrah yang turut disertai jemaah sekitar.

Dato’ Seri Ahmad menambah, hijrah memerlukan pengorbanan yang besar dalam melaksana perubahan bagi mencapai sesuatu yang lebih baik dan cemerlang.

“Oleh itu, di dalam konteks globalisasi hari ini, setiap dari kita dituntut menanam sikap ingin melaksana pembaharuan dan kemajuan dengan semangat dan azam yang tinggi berlandaskan prinsip dan syariat Islam,” katanya.