Halaman

20 May 2012

100 ahli NGO Besut buat laporan Polis berhubung BERSIH 3.0

Ahli NGO Besut berkumpul di IPD  Besut selepas membuat laporan polis

Oleh: Mohammad Ishak

Selepas hampir sebulan  perhimpunan Bersih 3.0 diadakan di Dataran Merdeka,Kuala Lumpur, tetapi masih ada pihak yang menzahirkan rasa marah dan kecewa dengan penganjuran tidak bertamaddun itu menyebabkan mereka tanpil menyampaikan bantahan dan menyanjung tindakan Polis yang menjalankan tugas pada perhimpunan berkenaan.

Seramai 100 ahli mewakili pelbagai pertubuhan NGO daerah Besut yang tidak puas hati dengan penganjuran itu hari ini mengadakan kunjungan hormat ke Ibu Pejabat Polis Daerah Besut untuk menyampaikan kalungan bunga sebagai tanda sokongan kepada pihak yang menjaga keselamatan.

Pertubuhan terbabit termasuk, Persatuan Bekas Polis Daerah Besut,Perkasa, Persatuan Belia MAYC Besut, Persatuan Usahanita Daerah Besut dan pertubuhan seni mempertahankan diri.

Pengerusi MAYC Besut, Wan Adilah Wan Nawang mewakili pertubuhan berkenaan menyampaikan bunga kepada Ketua Polis Daerah Besut,Superentanden Kamaruddin Mohd Zakaria dan disaksikan pegawai dan anggota polis daerah Besut.

Selepas penyerahan bunga tanda simpati dan sokongan terhadap tugas polis ketua NGO terbabit masing-masing membuat laporan polis terhadap penganjuran BERSIH 3.0.

Pengerusi Persatuan Polis Daerah Besut, Haji Hussein Awang Ngah berkata, persatuan dukacita dengan penganjuran majlis itu kerana ia buka bersifat perhimpunan sebaliknya melakukan rusuhan.

Katanya,walau apa alasan yang diberikan pemimpin pembangkang dan penganjur rakyat Malaysia yang cintakan keamanan dan keharmonian hidup tidak dapat menerimanya sebaliknya menyifatkan mereka sebagai penderhaka kepada negara.

Pemimin NGO terbabit sepakat meminta kerajaan bertindak tegas dan mengambil tindakan sewajarnya berlandaskan undang-undang terhadap penganjur dan mereka yang melakukan keganasan pada hari perhimpunan itu.