Halaman

24 May 2012

Tradisi kemeriahan Pekan Budaya Kemaman kembali menjadi tumpuan

Oleh FAUZI MOHD

Tradisi kemeriahan Pekan Budaya kembali menjadi tumpuan warga Daerah Kemaman dengan menyaksikan 44 penyertaan gerai pameran dan perkhidmatan bertempat di Padang Astaka, Chukai bermula malam ini.

Pegawai Daerah Kemaman, Mohamad Kamil Othman berkata, program selama seminggu itu antara lain mahu memperlihatkan perkembangan dan perubahan lanskap ekonomi serta sosial di daerah berkenaan.

Menurut beliau, selain menjadi medan pelbagai agensi kerajaan dan swasta mempromosi produk dan perkhidmatan, peluang mengetengahkan produk baru usahawan tempatan turut mendapat tempat.

"Program tahunan ini bukan sekadar pentas melabuhkan kekayaan seni dan budaya orang tempatan, malah ia memberi ruang kepada agensi dan jabatan kerajaan untuk bertemu dengan ramai orang dengan harapan ia mampu menyelesaikan masalah rakyat.

"Pengunjung turut berpeluang mengintai peluang kerjaya di pelbagai gerai pameran yang disediakan serta maklumat berkaitan institusi kemahiran dan pengajian tinggi," katanya pada majlis perasmian program itu yang disempurnakan Menteri Bessr, Dato' Seri Ahmad Said.

Turut hadir, Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar, Usahawan dan Koperasi negeri, Dato' Mohamad Awang Tera, ADUN Kemasik, YB. Ir. Rosli Othman.

Pada majlis itu, Dato' Seri Ahmad turut menyampaikan hadiah kepada pemenang pertandingan gerai terbaik yang diungguli Majlis Perbandaran Kemaman, Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (Kedua), Jabatan Perhutanan (Ketiga), Jabatan Kerja Raya (Keempat) dan Perbadanan Perpustakaan Awam Terengganu (Kelima).

Selain menyaksikan persembahan kebudayaan daripada Suktra dan pancaragam Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Ismail, Menteri Besar turut dibawa melawat gerai pameran yang disertai isteri beliau, To' Puan Seri Norliza Mahmud.


< a onblur. ="try {parent.deselectBloggerImageGracefully();} catch(e) {}" href="http://teganukita.blogspot.com/">