Halaman

26 May 2013

80 pengamal media sertai survival laut

Oleh: Noraini Jusoh

Seramai 80 pengamal media tempatan menyertai program ‘Survival Laut dan Penghayatan Warisan Edisi Media 2013’ di Pusat Penyelidikan Pulau Bidong, Universiti Malaysia Terengganu (UMT).



Program anjuran Pusat Komunikasi Korporat dan Pembangunan Citra UMT selama dua hari itu (24 sehingga 25 Mei) disertai petugas media daripada beberapa agensi antaranya Unit Komunikasi Negeri (UKOM), Berita Harian, Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (Bernama), Sinar Harian, serta Radio Televisyen Malaysia (RTM).

Naib Canselor UMT, Prof. Emeritus Dato’ Dr. Ibrahim Komoo berkata, ia bertujuan mengeratkan lagi hubungan UMT dengan pihak media.



"Selain merapatkan hubungan kedua-dua pihak, program ini juga membuka peluang kepada pengamal media merasai sendiri pengalaman menyeronokkan melakukan aktiviti menarik yang disediakan.

"Mereka juga didedahkan tentang kesedaran terhadap penjagaan dan pemuliharaan alam sekitar dan diajar kemahiran asas berada di lautan serta cara untuk meningkatkan keyakinan diri,” ujarnya kepada pemberita di Pulau Bidong, semalam.

Pada hari pertama, sebelum tiba ke Pulau Bidong peserta dibawa melawat Santuari Penyu UMT yang terletak di Chagar Hutang, Pulau Redang bawah jagaan Dr. Juanita Joseph selaku Ketua Projek Unit Penyelidikan Penyu (Seatru) UMT.

Kemudian apabila tiba di Pulau Bidong, peserta memulakan ekspedisi penerokaan laut dengan dimulakan dengan acara keyakinan diri di air iaitu peserta akan berenang menuju ke arah bot yang terletak 100 meter dari pantai dan kembali semula ke darat dan diikuti aktiviti berkayak, snorkelling dan acara mencandat sotong.


Sebelum pulang pada keesokkan harinya, peserta berpeluang menyertai pertandingan memancing dan melawat kem pelarian Vietnam yang pernah menjadi penempatan sementara bagi pelarian Vietnam suatu ketika dahulu.