Halaman

28 May 2013

Pasar Payang jadi tumpuan

Oleh: Suriati Ali 

Setiap kali tiba cuti am atau cuti sekolah, beberapa destinasi menarik di Terengganu terutama Pasar Besar Kedai Payang (PBKP) pasti menjadi lokasi pilihan pelancong untuk membeli pelbagai barang yang diminati.

 Kebanyakan pengunjung yang datang dari pelbagai negeri ghairah membeli pelbagai jenis barangan seperti batik, sutera, songket dan makanan tradisional Terengganu untuk di bawa pulang ke tempat asal masing-masing.

 Tidak ketinggalan, barangan tembaga, rantai kunci penyu dan baju-T bertulisan Terengganu turut menjadi pilihan mereka sebagai tanda kenang-kenangan dan cenderamata kepada saudara serta rakan-rakan.

Setiap pelanggan terpaksa berhimpit ketika ingin membeli dan melalui lorong yang mengasingkan peniaga kerana terlalu ramai pelanggan yang berurusan sepanjang minggu itu.


 Pemilik Ety Batik, Nor Hayati Kamaldin, 26, berkata cuti persekolahan dan cuti umum adalah bonus bagi dia serta rakan niaga lain kerana mendapat keuntungan lebih berbanding hari biasa.

 Katanya, dia mengambil kesempatan menjual batik Terengganu secara lelong iaitu 11 helai dengan harga RM100 dan pelbagai jenis barangan lain secara murah.

 “Cara berkenaan mampu menarik minat pelanggan untuk mengunjungi lot kedai saya dan rata-ratanya memuji kecantikan batik Terengganu,” katanya.

 Pengusaha produk Terengganu, Ariza Jusoh, 44, dari Batu Burok, Kuala Terengganu, berkata dia sangat kagum dengan langkah kerajaan negeri yang tidak putus-putus mempromosi Terengganu melalui pelbagai saluran, semata-mata mahu melihat negeri ini terus dikunjungi..

 Katanya, langkah itu cukup baik kerana tanpa disedari pelancong luar pasti ingin datang untuk merasai sendiri keindahan dan keunikan Terengganu serta singgah di pasar payang.

 “Pada masa sama, pelbagai pihak seperti peniaga, pengusaha hotel, pemilik kedai makan mendapat impak positif, baik daripada segi jumlah pendapatan dan penerimaan terhadap produk masing-masing,” katanya.