Halaman

28 May 2013

SEPI SEORANG PENGGIAT SENI BERTUKAR GEMBIRA MENERIMA KUNJUNGAN EXCO

Oleh: Ruslan Abdul Rahman

Kehidupan ini penuh dengan ujian, kadang-kadang di saat kita bergembira tiba-tiba sahaja duka datang bertandang.

Begitulah dengan Mazlan Zakaria, 53 tahun seorang aktivis seni dan budaya yang kini terlantar disebabkan penyakit kronik.



 Pejuang seni budaya, khususnya teater yang sedang bertarung dengan penyakit kencing manis, hari ini begitu terharu dan gembira menerima kunjungan Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan negeri, Dato’ Haji Mohd Jidin Shafee, di Hospital Sultanah Nur Zahirah, Kuala Terengganu.

 Dato’ Haji Mohd Jidin meluangkan masa kira-kira setengah jam untuk bertanya khabar dan menyampaikan sumbangan peribadi kepada aktivis teater yang pernah menjadi juara Bakat TV tahun 1990 an iaitu bersama kumpulannya yang dinamakan sebagai Pak Su (Mazlan) dan Pak Da (Azmi).

 Dato’ Mat Jidin menyifatkan aktivitis budaya dan seni adalah merupakan golongan yang turut menyumbang peranan kepada negeri yang juga perlu diberi perhatian, lebih-lebih lagi bila mereka dalam keadaan uzur. 

Turut hadir sama ialah Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Batu Rakit, YB Bazlan Abdul Rahman dan Adun Jabi, YB Mohd Iskandar Jaafar.

 Mazlan yang aktif di bidang teater sejak di bangku sekolah dan kemudian menyertai Ruang Teater Tamu dan seterusnya menyertai perkumpulan teater Komputer Beliau memberitahu, mengalami penyakit tersebut sejak kira-kira 10 tahun yang lalu dan kini kaki kanannya telah dipotong kerana mengelak jangkitan kuman. 

‘Saya akan meneruskan perjuangan seni saya hingga ke akhir hayat selagi ada kemampuan,’ katanya yang amat mencintai bidang tersebut dan berkebolehan meniup sunai Melayu dengan pelbagai irama.

 “Kunjungan YB Dato’ amat mengharukan saya, juga saya anggap sebagai pengiktirafan kepada penggiat seni seperti saya ini,” katanya dengan nada suara putus-putus.

 Isterinya Asmah Sulong 47, mengucap terima kasih atas kunjungan Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Terengganu kepada suaminya yang sedang terlantar itu. Hasil perkongsian hidup, mempunyai tujuh orang anak dan dua orang cucu dan 3 anak masih bersekolah.