Halaman

30 May 2013

Tempoh jaminan penggunaan material bangunan perlu dikaji semula : MB

Oleh: Aida Abd Rahman

Kerajaan negeri meminta Jabatan Kerja Raya (JKR) mengkaji semula tempoh masa jaminan penggunaan struktur besi bagi anjung Masjid Kampung Binjai Kertas, Hulu Terengganu yang hanya bertahan 10 tahun.

Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said berkata, keputusan itu menimbulkan kebimbangan dari sudut keselamatan awam kerana penggunaan struktur besi bagi masjid itu ternyata tidak selari dengan jangka hayat bangunan yang sepatutnya mampu bertahan lebih 50 tahun atau selama-lamanya.

“JKR beri jaminan 10 tahun dan bagi saya itu amat pelik, kerana biasa kita buat bangunan kita hendak kekal selama-lamanya. Kita buat rumah tak kan kita hendak kekal 10 tahun selepas 10 tahun, katakan kita sudah meninggal, anak-anak kita kemungkinan akan meninggal juga akibat ditimpa runtuhan.

“Sepatutnya ia kekal seperti bangunan, jika bangunan 50 tahun, (penggunaan struktur besi) juga 50 tahun. Seperti kita buat rumah, kita mencari kayu cengal (material berkualiti), kerana kita sepatutnya meninggalkan rumah itu dulu (meninggal dunia), bukan anak-anak meninggalkan kita dahulu, kerana bangunan itu sebagai warisan.

 “Kalau letak tempoh 10 tahun dan selepas itu berkemungkinan runtuh, jadi orang awam kena tanggung risiko, sepatutnya bumbung kena tahan lama, kekal sampai bila-bila,," katanya selepas mempengerusikan Mesyuarat Mingguan Exco Terengganu, di Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu, semalam.

Turut hadir Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Haji Mazlan Ngah.

Dato’ Seri Haji Ahmad berkata demikian sebagai mengulas perkembangan terbaharu kejadian runtuhan bumbung Masjid Kampung Binjai Kertas pada 20 Mei lalu ketika enam jemaah masih berada di dalam masjid selepas selesai solat isyak.

Menurutnya, terdapat sekolah dan beberapa buah lagi masjid menggunakan bahan sama dengan Masjid Kampung Binjai Kertas dan berharap JKR dapat memantau perkembangan sebenar.

Beliau turut meminta JKR menyiasat secara terperinci perkara berkenaan dan kajian menyeluruh terhadap premis-premis lain dalam memastikan kejadian sama tidak berulang.

Masjid Binjai Kertas mula digunakan pada 2008 itu dibina dengan kos dianggarkan sebanyak RM1.7 juta dan insiden runtuhan masjid itu merupakan kejadian kedua melibatkan masjid di negeri ini selepas Masjid Batu Putih, Kemasik, 3 Oktober 2009.