Halaman

09 July 2012

150 pengkaji memilih Hutan Simpan Gunung Tebu untuk kajian



Oleh: Mohammad Ishak 

Kawasan Hutan Simpan Gunung Tebu, Jabi, menjadi pilihan pengkaji dan ahli sains seluruh negara berkampung bagi menjalankan kajian mengenai sumber hutan dan biologi selama lima hari.

Ekspedisi Saintifik Kepelbagaian Biologi Hutan anjuran Jabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia itu bertujuan mengenal pasti pelbagai sumber hutan dan tumbuhan yang ada di kawasan berkenaan.

Seramai 150 peserta mewakili pelbagai profesion dari seluruh negara termasuk luar Negara memilih lokasi berkenaan kerana percaya Gunung Tebu mempunyai keunikikan dan keindahan hutan serta alam sekitar yang menakjubkan.

Ia diketuai oleh Prof.Emeritus Datuk Dr Abdul Latif Mohamad akan menamatkan kajian pada Khamis ini yang akan membentangkan pelbagai hasil dan penemuan baru mengenai biologi hutan.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Perindustrian, Perdagangan dan Alam Sekitar Negeri, Yang berhormat Dato’ Toh Chin Yaw merasmikan program berkenaan yang bermula hari ini.

Hadir sama Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jabi, Ramlan Ali, Tiumbalan Ketua Pengarah Perhutanan (Dasar dan Perancangan),Dato’Masran Md Salleh dan Pengarah Perhutanan Negeri Terengganu, Azmi Nordin.

Toh Chin Yaw berkata,ketika ini Terengganu masih mempunyai 544 juta hektar kawasan Hutan Simpan Kekal iaitu 42 peratus daripada keluasan tanah negeri ini. Katanya,

Gunung Tebu memang layak dijadikan lokasi untuk tujuan penyelidikan saintifik kerana ia mempunyai kepelbagaian sumber hutan dan alam flora dan secara tidak langsung ia menyumbang kepada sektor pelancongan negeri.