Halaman

10 July 2012

Sukma Pahang : Kayuhan emas kedua Ummi Hamimah

Oleh: Aida And Rahman



Kelibat pelumba sandaran Terengganu, Ummi Hamimah Mohamad sekali lagi mencuri tumpuan apabila meraih emas kedua peribadinya apabila mengungguli acara 500m ujian masa wanita dengan merekod 39.642 saat, di temasya Sukan Malaysia (Sukma) ke-15 di Bandar Baru Temerloh, Pahang, semalam (9 Julai).

Ummi Hamimah, 18, yang meraih emas pertama menerusi acara 200m pecut kelmarin, berkata latihan selama enam bulan di Melbourne, Australia ternyata membuahkan hasil apabila membantunya mencatat masa terbaik semalam.

"Saya sangat berpuas hati dan catatan masa hari ini adalah yang terbaik dalam rekod peribadi saya yang mana sebelum ini hanya 40 dan 41 saat," katanya.

Selain Ummi Hamimah, seorang lagi pelumba yang berada dalam skuad pelapis negara, Malek Marcus Maccrone turut meraih emas bagi acara 500m ujian masa lelaki.

Manakala pelumba Selangor Farina Shawati Mohd Adnan menduduki tempat kedua dengan masa 40.309s manakala pelumba Perlis Jupha Som Net pada kedudukan ketiga dengan 40.407s.

Sementara itu, Malek memenangi emas dalam acara 1km ujian masa lelaki apabila mencatatkan masa 1 minit 10.929 saat.

Pelumba Selangor itu mengenepikan cabaran Muhammad Harif Murlis dari Terengganu yang meraih perak dengan masa 1:11.110s manakala rakan sepasukannya Hamdan Hamidun di tempat ketiga dengan masa 1:11.368s.

"Latihan di Melbourne memang sangat membantu saya hari ini kerana latihan di sana memberi penekanan terhadap fizikal dan mental. Memang saya sentiasa positif ketika perlumbaan tadi.

"Catatan masa hari ini adalah antara yang terbaik saya," katanya.

Ummi Hamimah dan Malek dijadual menyertai Kejohanan Berbasikal Remaja Dunia di New Zealand pada 22 Ogos depan.