Halaman

09 July 2011

HENDAK JATUHKAN KERAJAAN CARA DEMONTRASI BUKAN AJARAN ISLAM-PM

Oleh: Ruslan Abdul Rahman-Pengarang Teganukita.



Perdana Menteri, Dato’ Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak menyifatkan tindakan perhimpunan haram dan demonstrasi jalanan bukanlah dari ajaran Islam dan menurutnya ulamak-ulamak berpendapat tindakan atau cubaan hendak menjatuhkan kerajaan dengan cara demikian bukanlah dari ajaran Islam.

Perdana Menteri juga mengucap terima kasih kepada pihak keselamatan dan polis yang telah dapat menyuraikan perhimpunan haram atau demonstrasi jalanan di ibukota hari ini.

Beliau berkata demikian kepada pihak media selepas menyampaikan hadiah Program Tahunan Isteri Wakil-wakil Rakyat Barisan Nasional (BN) di Stadium Negeri, di Kuala Terengganu petang tadi.



“Saya harap apa yang berlaku ini menjadi iktibar kepada rakyat negara ini agar tidak berulang lagi. Tunjuk perasaan, perhimpunan haram dan demostrasi jalanan bukanlah cara yang baik kerana ia boleh menjejaskan ketenteraman dan menjejaskan ekonomi negara,” kata Perdana Menteri.

Katanya, kerajaan kesal kerana kita telah menawarkan stadium untuk perhimpunan tetapi mereka menolak dan ternyata mereka mempunyai motif lain bagi menggambarkan negara ini kucar-kacir kepada pihak luar.



Dato’ Seri Mohd Najib berkata, kerajaan juga bersependapat bahawa pilihan raya perlu berlaku secara bersih dan sebab itulah pihak Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) melakukan macam-macam pendekatan untuk tujuan itu.

“Perhimpunan itu sudah bertukar kepada reformasi dan dan bukan lagi untuk menuntut pilihan raya yang bersih, namun saya bersyukur keadaaan terkawal dan keadaan tidak terjejas teruk termasuk kemudahan-kemudahan awam tidak banyak yang rosak,” katanya.



Beliau berkata, kalau hendak berlawan berhimpun dan berdemontrasi penyokong kerajaan pun boleh buat dengan jumlah lebih ramai, tetapi itu bukan caranya kerana ia boleh menjejaskan imej negara dan keyakinan pelabur,

Perdana Menteri juga turut menafikan khabar angin tentang pembubaran parlimen dalam masa terdekat ini dan menganggapnya itu sebagai berita palsu yang disebarkan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.