Halaman

31 October 2011

Alumni bantu tingkat perkembangan pelajar junior

Oleh; Esah Abdullah

Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar dan Alumni) Universiti Malaysia Terengganu (UMT), Prof. Dr. Yahya Ibrahim mengajak seluruh graduan untuk bergiat aktif sebagai alumni universiti.

Katanya, penglibatan berkenaan boleh membantu universiti meningkatkan kualiti pembangunan dan perkembangan mahasiswa pada masa hadapan.

“Segala usaha yang dihulurkan bukan sahaja dapat membantu pihak UMT malah turut mendorong rakan-rakan mahasiswa yang lebih junior untuk menjejaki kejayaan yang sama,” katanya.

Menurutnya, ciri-ciri kemahiran insaniah yang dipupuk dalam pelbagai program akademik dan aktiviti kemahasiswaan anjuran Pejabat Hal Ehwal Pelajar (HEPA) dan Alumni menjadi pelengkap dalam mengharungi cabaran di medan kerjaya yang diceburi.

“Penampilan sahsiah mulia adalah prasyarat kepada kesempurnaan usaha melahirkan modal insan cemerlang sejajar dengan matlamat UMT,” katanya.

Selain itu katanya, kelayakan akademik yang dicapai perlu diterjemahkan dengan penuh kebijaksanaan dalam pelbagai kerjaya pilihan bersandarkan segala ilmu dan pengalaman yang diperolehi semasa di menara gading.